چکیده:
موضوع ارتباط یا عدم ارتباط بین آیات قرآن در یک سوره به طور کل و به عنوان موضوعی مهم از دیر باز مورد اختلاف بوده است، از یک سو، برخی از محققان مسلمان و اغلب مستشرقان قائل به عدم ارتباط بوده و از سوی دیگر برخی از مفسران که موافق بوده اند فقط به ارتباط خطی پرداخته اند، این رساله جستجوی ارتباط شبکه ای آیات سوره مریم را عهده دار شده است تا فارغ از بررسی های نظری پیرامون ارتباط یا عدم ارتباط آیات، عملا کیفیت ارتباط آیات در سوره مریم را به تصویر کشیده شود، به این منظور از رهگذر استخراج موضوعات آیات هر یک از سوره ها و سازماندهی آنها در سوره مریم، شش خط اصلی – ارتباطی، شناسایی شده است. خطوط سوره مریم عبارتند از: نبوت، توحید و سایر ویژگیهای خداوند، مخالفان حق (کافران، ظالمان و مشرکان)، مومنان، قوانین تکوین و معاد، آن گاه ضمن دقت در نحوه جابجایی بین خطوط یاد شده در این سوره و یافتن نقاط ظاهرا منقطع و بررسی، آراء مفسران در توجیه موارد بررسی شده و در نهایت با کشف و شناسایی نکات تازه گامی برای پدیدار ساختن شبکه ارتباطی آیات در این برداشته شده است.
لازم به ذکر است تبیین ارتباط آیات سوره مریم،.دیگر سوره ها زیر مجموعه طرحی بزرگتر می باشد که ناظر بر کلیه سوره های قرآن است و هم اکنون در دست اجراست.
خلاصه ماشینی:
(همان ) 1-4-لفافه ها از آنجا که حکمت خداوند اقتضا می کند در قرآن مسائل سیاسی (آیاتی که به اهل بیت:اشاره دارد) و مسائل علمی که سطح علم مردم عصر پیامبر(ص) توان فهم آنها را نداشته اند اما برای عصر های بعد و خصوصا عصر حاضر قابل فهم می باشند در لفافه و به طور غیرصریح بیان کند و این آیات را به شکلی طبیعی از خطر تغییر، تحریف یا حذف توسط مخالفین حفظ کند و در عین حال پیام خود را منتقل کرده باشد لذا از آن به عنوان لفافه یاد می شود که توجه به این مسأله در قرآن روشن کننده حقیقتی بزرگ می باشد.
این ها در حقیقت خدا را نشناخته اند وگرنه می دانستند که هرگز برای رحمان سزاوار نیست که فرزندی برگزینند؛ «وما ینبغی للرحمن أن یتخذ ولدا» *خدا، یگانه معبود در این سوره برای اثبات توحید و نفی فرزند از ساحت خداوند سبحان تاکید خاصی به عبد بودن انسانها و بندگی خداوند شده است «إن کل من فی السماوات والأرض إلا آتی الرحمن عبدا»از طرف دیگر افتخار تمام مقربان خداوند را به بنده بودنشان دانسته می فرماید: «لن یستنکف المسیح أن یکون عبدا لله ولا الملآئکة المقربون» موید این مطلب ان است که حضرت مسیح برای معرفی خود گفت: «إنی عبد الله» هم چنین اولین دستوری که دریافت کرد نماز بود و آخرین سخنش نیز تاکید برمساله توحید و عبادت است «وإن الله ربی وربکم فاعبدوه» از جمله ویژگی که برای حضرت زکریا ومریم و اسماعیل در این سوره بیان شده است عبد بودن اوست ودر آیه 58 «تواضع، فروتنی و سجده در برابر آیات الهی» از ویژگیهایی است، که برای همه انبیاء ذکر شده و در آیه 59 از جمله ویژگی های مخالفان حق که به آن اشاره شده، ضایع کردن نمازبه عنوان یک عبادت است.