چکیده:
مقاله حاضر در پی بررسی منابع سخت قدرت متعالی در اندیشه سیاسی امام خمینی است. بهنظر میرسد امام خمینی، هیچیک از منابع سخت قدرت را بهصورت مستقل، واجد قدرت نمیداند و همه آنچه را که بهعنوان منابع قدرت مطرح است و مطرح نیست، درصورتیکه با ایمان به خدا و اراده و انگیزه الهی پیوند بخورد، دارای قدرت میداند. برای تبیین این دیدگاه، از چارچوب نظری متخذ از دیدگاه امام خمینی استفاده شده است. براساس نظریه انسانشناسی ایشان، انسان دارای سه بعد است؛ غیبی و روحی، برزخی و خیالی، شهودی و دنیوی. این ابعاد دارای رابطهای تشکیکی با یکدیگرند. براساس این نظریه که نقش چارچوب نظری مقاله حاضر را ایفا میکند، منابع سخت قدرت ذیل بعد سوم، یعنی بعد جسمی و مادی و در ارتباط با بعد اول و دوم، بحث میشود که در این مقاله با روش توصیفی ـ اکتشافی ارائه شده است.
بررسی منابع سخت قدرت متعالی در اندیشه سیاسی امام خمینی مسيله مقاله حاضر است. به نظر میرسد امام خمینی، هیچ یک از منابع سخت قدرت را به صورت مستقل، واجد قدرت نمیداند و همه انچه را که به عنوان منابع قدرت مطرح است و مطرح نیست، در صورتی که با ایمان به خدا و اراده و انگیزه الهی پیوند بخورد، دارای قدرت میداند. برای تبیین این دیدگاه، از چارچوب نظری متخذ از دیدگاه امام خمینی استفاده شده است. بر اساس نظریه انسان شناسی ایشان، انسان دارای سه بعد است؛ غیبی و روحی، برزخی و خیالی، شهودی و دنیوی. این ابعاد دارای رابطهای تشکیکی با یکدیگر هستند. بر اساس این نظریه که نقش چارچوب نظری مقاله حاضر را ایفا میکند، منابع سخت قدرت ذیل بعد سوم، یعنی بعد جسمی و مادی و در ارتباط با بعد اول و دوم، بحث میشود که در این مقاله با روش توصیفی اکتشافی ارايه شده است.
خلاصه ماشینی:
٢. خودکفايي (بويژه در مواد غذايي ) از ديدگاه حضرت امام ، ايران و بلکه جهان اسلام براي کسب پيروزي در مواجهه با قدرت هاي بزرگ به چند امر نياز دارد؛ «يکي اينکه ما اقتصاد خودمان را طوري کينم که خودکفا باشيم که اولش قضيۀ زراعت است » (امام خميني، ١٣٨٥، ج ١١: ٤١٣)، چراکه «در سياست بين الملل ، کمبود مواد غذايي هميشه منشأ ضعف » (مورگنتا، ١٣٨٤: ٢٠٢) و عيب و از عوامل شکست و تسليم (اامام خميني، ١٣٨٥: ج ١١: ٤١٥) است و به همين دليل «اگر يک مملکتي در اقتصاد، خصوصا اين رشته اقتصاد [يعني کشاورزي ] که نان مردم هست در اين احتياج به خارج پيدا بکند، و يک احتياج مبرمي که نتواند خودش اداره کند خودش را، و بايد ديگران او را اداره کنند، اين وابستگي اقتصادي ، آن هم در اين رشته ، موجب اين ميشود که ملت ايران ، مملکت ايران ، تسليم بشود به ديگران » (امام خميني، ١٣٨٥: ج ١١: ٤١٤ ـ ٤١٣).
چنانکه ملاحظه شد، امام خميني با نگاهي توحيدي، نفت و گاز را از جمله تسليحات و قدرت هايي ميداند که خداوند به جهان اسلام عنايت فرموده است و تصريح ميکند براي به کارگيري اين سلاح بايد از آموزه هاي سياسي قرآن و معارف اهل بيت (ع ) و سنت رسول الله (ص ) مدد گرفت .