چکیده:
مقاله حاضر با هدف ارزیابی تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر عملکرد کسبوکارهای خانوادگی و غیرخانوادگی اجرا شد. بر این اساس ضمن مرور ادبیات نظری تحقیق، ابعاد ششگانه مسولیتپذیری اجتماعی شرکت شناسایی شدند و در ادامه به بررسی تاثیر هر یک از ابعاد بر عملکرد مالی کسبوکارهای خانوادگی و غیرخانوادگی پرداخته شد. در این تحقیق از روش توصیفی از نوع پیمایشی به کمک مدل معادلات ساختاری استفاده شد. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته 67 سوالی با طیف پنجگانه لیکرت جهت گردآوری داده ها استفاده شد که ضمن تائید روایی و پایایی ابزار در جامعه 830 نفری صاحبان کسب و کارهای عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مازندران با کارت بازرگانی فعال به روش روش نمونه گیری طبقه بندی ساده توزیع شد که نهایتا 385 پرسشنامه تکمیل شد و دادههای دریافتی با نرم افزار PLS تجزیه و تحلیل شدند و یافتههای تحقیق نشان داد شدت اثرگذاری ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد مالی کسب و کارهای خانوادگی برابر با 95. و شرکتهای غیرخانوادگی برابر با 51. بوده است که بیانگر معنی دار بودن اختلاف میزان اثرگذاری دو گروه می باشد.
The present paper aims to identify the dimensions of components of corporate social responsibility, and provide a comparative comparison of the extent to which each of the dimensions identified in the family business was compared with non-family counterparts. At the same time, reviewing the theoretical literature of the research, the six dimensions of corporate social responsibility were identified with the approval of academic and corporate experts. In the following, the impact of each dimension on financial performance of family and non-family business people of Mazandaran province was investigated. A descriptive survey method using structural equation model was used in this research. In order to collect data, a researcher-made questionnaire of 67 questions with a five-point Likert questionnaire was used to collect data. In addition, verifying the validity and reliability of the instruments with a community of 830 business owners with active trading cards as members of the Chamber of Commerce, Industries, Mines And agriculture in Mazandaran province, the questionnaires were distributed by simple sampling method. Finally, 385 questionnaires were completed and the data were analyzed using PLS software. The results of the research showed that the impact of social responsibility dimensions on financial performance in Family businesses is 95th and in non-family firms is 51st. This indicates that there is a significant difference in the effectiveness of the two groups.
خلاصه ماشینی:
به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته ٦٧ سوالی با طیف پنج گانه لیکرت جهت گردآوری داده ها استفاده شد که ضمن تائید روایی و پایایی ابزار در جامعه ٨٣٠ نفری صاحبان کسب و کارهای عضو اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان مازندران با کارت بازرگانی فعال به روش روش نمونه گیری طبقه بندی ساده توزیع شد که نهایتا ٣٨٥ پرسشنامه تکمیل شد و داده های دریافتی با نرم افزار PLS تجزیه و تحلیل شدند و یافته های تحقیق نشان داد شدت اثرگذاری ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد مالی کسب و کارهای خانوادگی برابر با ٩٥.
بر این اساس ، محقق در تحقیق حاضر درصدد است تا ضمن مرور جامع بر ادبیات نشری ، مولفه های تشکیل دهنده مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت را شناسایی نماید و در ادامه مشخص نماید هر یک از این مولفه چگونه و چقدر بر عملکرد مالی شرکت تاثیر می گذارد؟ همچنین به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی شرکت در کسب و کارهای خانوادگی و غیر خانوادگی با یکدیگر تفاوت دارد؟ ٢- ادبیات نظری پژوهش کسب و کارهای خانوادگی و مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت دیویس و بلامستروم PF٤، مسئولیت پذیری اجتماعی را، تعهد فرد به در نظر گرفتن اثرات تصمیمات و اقدامات خود بر روی کل سیستم اجتماعی و فراتر از منافع محدود 1 Bergamasch and Randerson 2 Neubauer & Lank 3 Cruz et al 4 Davis & Blomstrom اقتصادی و فنی شرکت خود تعریف کردند(لاپینا و همکاران PF١، ٢٠١٤).
مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت می تواند رابطه سهام داران کلیدی را 1 sayekti 2 Callan & Thomas 3 Barnett 4 Orlitzky et al بهبود ببخشد و همچنین هزینه را کاهش داده و درآمد را افزایش دهد و در نهایت عملکرد مالی شرکت را افزایش دهد(بارنت ، ٢٠٠٧).
(2018) "Uncovering the research field of corporate social responsibility in family firms: a citation analysis", Journal of Family Business Management, 8 (2), 169-195.