چکیده:
فرهنگ یکی از فاکتورهایی است که گردشگران برای انتخاب مقصد خود آن را مد نظر قرار میدهند، اینکه جامعه میزبان از چه سطح فرهنگی برخوردار است و تمایز فرهنگی آن نسبت به دیگر ملل چیست. بنابراین شناخت فرهنگ جامعه خودی یکی از راهکارهایست که می توان با پر رنگ تر کردن مزیت های رقابتیش، گردشگران را جذب و با شناخت ضعف ها در جهت رفع آنها گام برداشت. روش این پژوهش کیفی و به روش نظریة بنیانی (گراندد تئوری) است و داده ها ازطریق مصاحبه و مشاهده گردآوری شده است. جامعه پژوهش از میان خبرگان گردشگری که شامل اساتید دانشگاه، مسئولین و فعالان صنعت گردشگری بودند به روش گلوله برفی و با معیار اشباع نظری، 13 نفر شدند. یافته های مصاحبه ها کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) شده و مفاهیم و مقوله های به دست آمده تجزیه و تحلیل شده اند. مقوله محوری این بررسی «فرهنگ گردشگری» است که مقولات دیگر را در بر می گیرد. یافته های پژوهش بیست گزاره درخصوص این پدیده است. به طور خلاصه می توان گفت که شرایط علّی شامل حلقه های هویت، تاثیر گذاری بر دیگران ، علایق ذاتی انسان ها، بازتاب رفتار و فرهنگ، تشابهات فرهنگی، تعارضات درونی و تطابق دادن خود و رفتارهای نمایشی است. آشنایی با ادبیات و الگوریتم سفر، تاثیرپذیری از دیگر فرهنگ ها، دورشدن از روزمرگی جز شرایط مداخله گر بود و راهبردها شامل حفظ هویت، فضاهای تعاملی، دگراندیشی، قوانین و مقررات و سیاستگذاری و همچنین کاهش فرصت های رشد،کاهش رشد اقتصادی، یکسان سازی فرهنگی ،شکاف فرهنگی، مصرفی شدن و تجاری شدن فرهنگ مربوط به پیامدها بودند.
<span>Culture is one of the factors that tourists consider when choosing their destination, and what the cultural level of the host society is and what its cultural differentiation is from other nations. Understanding the culture of the community is therefore one of the ways to attract tourists by enhancing their competitive advantages and identify the weaknesses to solve them.</span><br /><span>The methodology of this research is qualitative and based on the grounded theory. Data is collected through interview and observations. The research community consisted of thirteen people selected from tourism experts including university professors, officials and tourism industry activists. The research was conducted by snowball method with theoretical saturation criterion. The findings of the interviews are coded (open, axial, and selective) and the concepts and categories obtained are analyzed. The core topic of this survey is "Tourism Culture", which covers other categories. The research findings have twenty propositions about this phenomenon. In summary, it can be said that the causal conditions include Identity circles, influencing others, the intrinsic interests of humans, Reflect on behavior and culture, cultural similarities Internal conflicts and self-adaptation, and Demonstrative behaviors. Familiarity with literature and travel algorithm, influencing other cultures, moving away from daily routine were Interfering conditions, and Strategies include identity preservation, interactive spaces, dissent, laws and regulations and policy making, As well as decreasing growth opportunities, declining economic growth, cultural integration, cultural divide, consumerization and commercialization of culture were the consequences.</span>
خلاصه ماشینی:
مقوله ها براي ارائه در الگوي پارادايمي در شش دستۀ ذيل حول مقولۀ هسته قرار گرفته اند: پديده شرايط عّلي زمينه شرايط مداخله گر راهبردها پيامدها جدول ٢ : مفاهيم ، مقولات و مقولۀ محوري استخراج شده از داده هاي کيفي مقوله هاي فرهنگ گردشگري از منظر خبرگان گردشگري مفاهيم مقولات الگو گرفته شده از بزرگان و نسل هاي گذشته نهادينه شدن در طول زمان متعلق به گذشته نهادينه شدن بين مردم در مدت زمان طولاني حلقه هاي هويت جابجايي در طول تاريخ عجين با سنت ها و تاريخي که به ما به ارث رسيده آمدن و رفتنهايي که از ابتدا با بشر بوده شرايط علي يکسري فرهنگ ها از گذشته ارث رسيده ٩٨ فصلنامه سال چهاردهم ، بهار ٩٨ شماره ٣٨ اثر گذاري بر ديگران تاثير گذاري بر ديگران ايجاد تغيير سيال بودن علاقه به تغيير علاقه به کشف دنياي جديد علايق ذاتي انسان ها پذيرش برون گرايي ارتباط با فرهنگ ها و ملل گوناگون عشق به سفر بازتاب دهنده رفتار و رفتارها نشان دهنده اصول و ارزش و اعتقادات فرهنگ رفتار متناسب با فرهنگ هر جامعه هست .