چکیده:
تطابق دین با علم و عقل یکی از تعالیم دوازد هگانه بهائیت است. این تعلیم را پیشوای دوم آیین بهائی، عبدالبهاء ابداع کرده است. قطعا بیانات علمی که پیشوای یک آیین مطرح میکند؛ به تمام جهات کامل، جامع و بی نقص است، زیرا متّصل به منبع علم الهی بوده و به طور کلی نباید تناقضی با قوانین علمی بشری داشته باشد.
عبدالبهاء در بیان این تعلیم به علوم مختلف اشاره میکند. او در پاسخ به پرسشهای احبّاء نیز، آنان را به فراگیری علوم و فناوری ترغیب م ینماید. وی در موضوعهای مختلف فیزیکی مانند چگونگی پدیده آذرخش و کانون آین ههای کروی بیاناتی را مطرح کرده است. در این نوشتار، به بررسی یکی از بیانات علمی عبدالبهاء در موضوع شکست نور در آینههای کروی پرداخته شده است. سپس با توجه به ادّعای رهبران بهائی مبنی بر تطابق دین با علم و عقل، علم بشری در این موضوع و جایگاه آینه به عنوان یک ابزار در زندگی بشر بررسی شده است. آنگاه ابعاد علمی و فیزیکی موضوع و نظریات موجود معرفی شده است. در انتها، عدم تطابق علم با ادعای عبدالبهاء درباره آینه های کروی نشان داده شده است.
خلاصه ماشینی:
در این نوشتار، به بررسی یکی از بیانات علمی عبدالبهاء در موضوع شکست نور در آینههای کروی پرداخته شده است.
سپس با توجه به ادعای رهبران بهائی مبنی بر تطابق دین با علم و عقل، علم بشری در این موضوع و جایگاه آینه بهعنوان یک ابزار در زندگی بشر بررسی شده است.
اهمیت موضوع بدان جهت است که عبدالبهاء، رهبر دوم بهائیت این ادعای علمی فیزیکی را در راستای تبیین یکی از تعالیم دوازدهگانه بهائیت، یعنی تطابق دین با علم و عقل، برای احباء خود آورده است.
عبدالبهاء نیز تا زمانیکه در مجامع علمی اروپایی حضور داشت و محو پیشرفتهای علمی آنان بود، سخنان بسیاری در این موضوع برای مخاطبان خود داشت؛ اما بهمحض دوری از این فضای آکادمیک به گفتاری از جنس دیگر چنگ انداخته و رویکردی قابل توجه را در بحث علم و عقل و ادراک ارائه مینماید.
در ادامه به بررسی میزان صحت یکی از نظریات علمی عبدالبهاء در موضوع شکست نور در آینههای کروی میپردازیم.
ملاحظه میشود در آینه کاو (تصویر1 الف) به علت همگرایی پرتوهای بازتاب تصویر نقطهای در محل کانون، جلوی آینه تشکیل شده و کانون حقیقی نامیده میشود، اما در آینه کوژ با واگرایی پرتوهای بازتابیده دیگر مکانی مشترک برای متمرکز کردن نور و تشکیل تصویر جلوی آینه نمیتوان داشت.
یکی از تعالیم دوازدهگانه بهائیت که با بحث علم گره خورده است و جناب عباس عبدالبهاء آن را معرفی میکند، نظری مخالف یافتههای علمی درمورد پدیدۀ شکست نور در آینۀ کوژ عنوان شده است.