چکیده:
در این پژوهش ، نخست بنابر جایگاه و رسالت ادبیات تطبیقی- بـر بنیـان دیـدگاه هـای مکتـب امریکایی، که تاکید بر مطالعات زیباشناختی، میان رشته ای و بینـافرهنگی از ویژگیهـای برجسـتۀ این نظریه است ، پیش رفته و بـا هـدف بیـان وجـوه شـباهتها و تفاوتهـای شـعری و بـه روش ١٥١ تطبیقی- تحلیلی با استناد به شواهدی از اشعار دو شاعر به بررسی این مضامین پرداخته اسـت . یافته های پژوهش بیانگر این است که این دو شاعر دارای مباحث مشـترکی همچـون انتظـار و طول غیبت (مناجات و دعا، بشارت به ظهور و امید به فرج )، برپایی عدالت ، از بین بردن ظلم و ستم و... بوده اند؛ در این میان افتراقاتی همچون ؛ گریه بر انتظـار، امیـد بـه فـرج و پرچمـداری ولایت الهی در زمینۀ مهدویت ، جلوه ای خاص به شعر خوشدل تهرانی بخشـیده اسـت . نتـایج نشان میدهد که اشعار مهدوی خوشدل به سبب خلق تصاویر ادبی زیبا و مضـامین گونـاگون ، نمود برجسته تری نسبت به اشعار سیدحسن شیرازی دارد و از تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطـب برخوردار است .
خلاصه ماشینی:
امام مهدي (عج ) به لطف عدل الهي خود چنان عدل را در سراسر جهان گسترش ميدهد که گويي جهان از بن و اساس متولد شده است : بعد از اينکه جهان پر شود از ظلم و ستم عدل او وضع جهان را زند از بن بر هم پايه مذهب و دين را کند از نو محکم دوستانش همه در شادي و خصمان در غم (تهراني، ١٣٧٠: ٦١٨) شاعر در بيتي ديگر اين گونه به عدالت گسـتري امـام (عـج ) اشـاره مـيکنـد کـه در آخرالزمان نگاه عالمانه و عادلانه امام به مسائل دنيا چنان دقيق است که ديگـر نشـاني از اندوه و نابرابري در ميان مردم به جاي نميماند و جهاني که بر اثر بيعدالتي پر از اندوه و همچون بيت الحزن حضرت ايوب گشته است ، مکان شادي و نشاط ميشود: عن قريب است که از عدل شهي دار سرور شود اين دهر چو بيت الحزن ان شاءالله (همان : ٧١٢) ٣-٢ پرچمداري ولايت الهي در ميان حافظان دين پيامبر (ص )، مهدي موعود بـه عنـوان آخـرين سلسـلۀ اوصـياي معصوم پيامبر، روزي از کعبه نداي توحيد سرخواهد داد و پرچم رهـايي انسـان را از زير ظلم و ستم سالاران ، ميافرازد و آدم و عالم را از بيداد ستمکاران نجـات خواهـد داد (انديشه امام خميني(س )، ١٣٩٦: www.