Skip to main content
فهرست مقالات

طرح های مکزیکی ایزنشتاین

نویسنده:

مترجم:

(12 صفحه - از 1071 تا 1082)

کلید واژه های ماشینی : مکزیک ، ایزنشتاین ، فیلم ، گاو ، سینما ، هنر ، طراحی ، نقاشی ، طرح‌های مکزیکی ایزنشتاین ، مایاها

خلاصه ماشینی:

"طرح‌های مکزیکی ایزنشتاین (به تصویر صفحه مراجعه شود) سرگئی میائیلویچ ایزنشتین‌ 1948-1898 «اینگا کارتنیکوا» (Inga Karetnikowa) ایزنشتاین،کمی بیش از یک سال،در مکزیک اقامت داشت. ایزنشتاین به‌ عنوان هنرمند تئاتر و نقاشی با ذوق،خصلت ترکیبی هنر سینما را حتی در کارهای حرفه‌ای‌ خود به ترتیب تجربه می‌کند:استعداد او ابتداد در طراحی و سپس در جادوی تئاتر متجلی‌ (1)-سرگئی میخائیلویچ آیزنشتاین(1948-1898)،در سال 1930 قراردادی برای ساختن فیلمی‌ درباره مکزیک امضاء کرد. علیرغم ارزش مستقل طراحی‌ها،درک صحیح آنها بدون در نظر گرفتن ارتباطشان با زادگان خود و فیلمی که ایزنشتاین از این سرزمین تهیه کرد،میسر نیست. (به تصویر صفحه مراجعه شود) ایزنشتاین در نمادگریی باستانی-سرخپوستان،که علیرغم سلطه اسپانیایی و کاتولیکی، در آگاهی مردم جریان داشت،رسوخ کرده بود و این نمادگرایی را که تا حد زیادی‌ تعیین کنندهء اشکال هنری بود،به خوبی می‌شناخت. نمادهای کهن را،همزمان در برابر وسعت مفاهیم جهان معاصر قرار می‌دهد،و به این ترتیب است که تصویر الهه مرگ،که در افسانه‌های عامیانه مکزیک‌ نابوده‌کنندهء زندگی و آورندهء مرگ است،در فیلم او به نمادی از زندگی و مرگ،تباهی و سپس نوزایی تمام یک ملت تبدیل می‌شود. این پرتره کاریکاتوری،تقریبا نگاره یا طراحی خلاصه شدهء خیالی است،که هنر آرتک‌ها را به یاد می‌آورد و ویژگی تزئینی آن از هنر مایاها الهام‌ گرفته است،اما به‌طور کلی پویای تغییر شکل،و روح ابتکاری که در آن می‌جوشد سراسر از خود ایزنشتاین است،و نباید آنرا نوعی سبک‌سازی Stulisation) ارزیابی کرد. این فیلم (به تصویر صفحه مراجعه شود) که در دست‌های آلوده،روایات مثلهء شده‌ای،به خود گرفت،از فیلم‌هایی ترکیب شد،که‌ من آنها را مونتاژ نکردم بلکه صرفا از تصاویری،که توسط هیئت ما در مکزیک شگفت‌ انگیز گرفته شده بود،تشکیل می‌شد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.