چکیده:
هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بریادگیری مولفه های مهارتهای زندگی دانش آموزان بود. پژوهش حاضر از نظر روش شناسی جزء طرح های نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان پسر شهر تبریز بود که در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ۶۰ نفر از دانش آموزان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه ۳۰ نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. اعضای هر دو گروه در هر دومرحله پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه مهارتهای زندگی را تکمیل کردند. داده ها نیز با روش تحلیل کوواریانس بررسی شدند. یافته ها نشان داد که میانگین نمرات اعضای گروه آزمایش در مولفه های همدلی، بین فردی، تفکر انتقادی، تفکر خلاق، حل مساله، خودآگاهی، تصمیمگیری و ارتباط موثر، بیشتر از گروه گنترل میباشد اما در مدیریت هیجانات و مقابله با استرس گروه کنترل نمرات بیشتری نسبت به گروه آزمایش بدست آورده است. درنتیجه آموزش تفکر انتقادی اثربخش بوده است. همچنین نتایج این پژوهش نشان دادکه با آموزش تفکر انتقادی می توان برنامه هایی برای افزایش و بهبود مولفه های مهارتهای زندگی تدارک دید.
خلاصه ماشینی:
گروه روانشناسی دانشگاه تبریز 2- کارشناس ارشد روانشناسی چکیده هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بریادگیری مولفه های مهارتهای زندگی دانش آموزان بود.
پاول توضیح میدهد که استدلال کردن هسته اصلی تفکر انتقادی بوده و عناصر critical thinking thinking learning creative thinking Paul Kewin Sporgeon Bawen Nokes Dole Hacker element of thought the standards intellectuall Traits تفکر از قبیل هدف، سوال، مفاهیم، پیش فرضها، اطلاعات، استنبا ط، نتایج و دیدگاه در بروز و ظهور استدلال نقش اساسی دارند.
Gomes Marques Tungpunkom Maayan Soares-weiser Sorensen Gupta Nagler Viswanth Tellado (2011)، گومز (2010)، گومز، رامالو 1 و دیاز 2 (2010)، گاطع زاده (1392)، جوادی، سپهوند، محمودی و سوری (1392) و سهرابی، محمدی و ارفعی (1390) نشان دادهاند: آموزش تفکر انتقادی، موجب بهبود مهارتهای زندگی میشود.
از اینرو با توجه به اهمیت یادگیری این مهارتها برای زندگی دانش آموزان، تحقیق حاضر آموزش آن را با استفاده از الگوی پاول مد نظر قرار داده است.
محتوی مداخله آموزشی پس از انتخاب نمونه به تعداد مکفی از جامعه مورد نظر و جایگزینی تصادفی در گروههای یاد شده، پروتکل آموزشی ذیل به اجرا در آمد: هفته اول: انجام پیشآزمون ( مهارتهای زندگی) برای کلیه گروهها هفته دوم: آموزش الگوی تفکرانتقادی پاول به گروههای آزمایشی هفته سوم: همدلی هفته چهارم: روابط بین فردی هفته پنجم: مقابله با هیجانات هفته ششم: تفکر انتقادی هفته هفتم: تفکر خلاق هفته هشتم: حل مساله هفته نهم: خودآگاهی هیجانی هفته دهم: تصمیم گیری هفته یازدهم: ارتباط موثر هفته دوازدهم: مقابله با استرس هفته سیزدهم: انجام پیش آزمونها برای کلیه گروهها.