Skip to main content
فهرست مقالات

پدیدارشناسی گونه‌های دین‌داری دانشجویان

نویسنده:

(31 صفحه - از 23 تا 53)

از پیشرفت‌های جامعه‌شناسی دین» فراروی از الگوهای صلب و تک‌بعدی «دین‌داری» به سمت الگوهای پیچیده‌تر دین‌داری یا «دین‌داری‌ها» است. فاقد قدر مشترک بودن افرادی با الگوهای دین‌داری متفاوت» امکان مقایسه تطبیقی و اندازه‌گیری در مقیاسی واحد را سلب می‌کند. چنین وضعیتی» رورت گونه‌شناسی نسبت‌های مختلف افراد با مقوله دین را توجیه می‌نماید. هدف از این پژوهش» گونه‌شناسی مواضع معرفتی دانشجویان نسبت به دین است. به منظور تعیین موضع و مواضع دانشجویان» صرفا بر وجوه معرفتی و نگرشی دانشجویان تاکید شده و در مواردی که از مسائل عملی پرسش شده» موضع معرفتی فرد نسبت به مسئله مذکور مد نظر بوده است. داده‌های این پژوهش از مصاحبه‌های عمیق با پنجاه نفر از دانشجویان دانشگاه‌های تهران و شریف و در دو مرحله به دست آمده‌اند. در این پژوهش از روش نظریه مبنایی برای تحلیل و طبقه‌بندی داده‌ها در جهت دستیابی به الگوی گونه‌شناسی استفاده شده است. چارچوب مفهومی نیز از رفت‌وبازگشت میان قیاس (ادبیات نظری موجود) و استقرا (داده‌های تجربی حاصل از مصاحبه‌های مرحله اول) ودر شش محور کلی (نگرش به دین و هستی‌شناسی, انتظار از دین» معرفت‌شناسی. انسان‌شناسی., غایت و معنای زندگی و مبانی اخلاقی) تثبیت شده و مبنای مصاحبه‌های مرحله دوم قرار گرفته است. نتایج حاصل از کدگذاری داده‌ها ذیل محورهای صورت‌بندی‌شده در چارچوب مفهومی» در قالب مدلی تحلیلی» الگویی چهاروجهی (راهبردهای هستی‌شناسانه» راهبردهای معرفتی فرد نسبت به دین» موضع فرد نسبت به کیفیت راهبرد عملی نسبت به دین) را برای گونه‌شناسی مواضع معرفتی دانشجویان نسبت به دین فراهم کرده است.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.