چکیده:
سبک، روش خاصّی است که نویسنده یا شاعر برای بیان مطالب و مفاهیم مورد نظر خود به کار میگیرد. از دیرباز تا کنون تعاریف و تقسیمبندیهای گوناگونی از سبک ارائه شده است. در بررسی سبک هر اثر ادبی ویژگیهای زبانی، ادبی و فکری آن اثر مورد بررسی قرار میگیرد. از پدیدههای نو امّا قابل توجّه در جریان ادبی معاصر، رمانهای عامّهپسند یا بازاری هستند که بسیار مورد توجّه قرار گرفتهاند و عنوان پرفروشترین رمانهای دهه اخیر را به خود اختصاص دادهاند. از این رو توجّه بیشتر به این آثار، امری ضروری و لازم است. سبک نویسندگی و اسلوب خاصّی که نویسنده برای بیان مفاهیم مورد نظر خود به کار میبرد، از مشخّصههای بارز هر اثر ادبی است و شناخت نویسنده و دنیای او و دیدگاه و بینش او را به جهان پیرامون نشان میدهد، از این رو بررسی سبکی رمان عامّهپسند میتواند گامی به سوی شناخت علل محبوبیّت این آثار باشد.
نگارندگان در این پژوهش به عنوان نمونه، چهار اثر مرتضی مودّبپور را که در سالهای اخیر مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است و از موفّقترین رماننویسان عامّهپسند بوده است، مورد تحلیل سبکشناسی قرار دادهاند. بر پایة این بررسی مشخّص شد که سبک مودّبپور، رئالیسم است. وی از نثری ساده و عاری از پیچیدگی استفاده کرده؛ از صنایع بدیعی، جزکنایه بهرة چندانی نگرفته و مشکلات جوانان و مسائل سیاسی و اجتماعی روز را با زبانی ساده مطرح کرده است.
خلاصه ماشینی:
نگارندگان در اين پژوهش به عنوان نمونه ، چهار اثر مرتضي مؤدب پور را که در سـال هـاي اخيـر مخاطبـان زيادي را به خود جذب کرده است و از موفق ترين رمان نويسان عامه پسند بوده است ، مورد تحليل سبک شناسي قرار داده اند.
از ميان انبوه اين نويسندگان ميتوان از فهيمه رحيمـي، نسـرين ثـامني، فتانـه حاج سيدجوادي و مرتضي مؤدب پور نام بردکه آثار آنها در ميان پرفروش ترين رمان هاي ايـن سـال هـا قرار دارد؛ به عنوان نمونه ميتوان بـه بامـداد خمـار از فتانـه حـاج سـيدجوادي بـا ٣٨ چـاپ ، پريچهـر و ياسمين از مرتضي مؤدب پور با ١٨ چاپ ، يلدا با ١٣ چاپ ، پنجره و بانوي جنگـل از فهيمـه رحيمـي بـه ترتيب با ١٥ و ١٣ چاپ ، گلي در شوره زار از نسرين ثامني با ١٤ چاپ اشاره کرد که طبـق آمـار بانـک اطلاعات خانۀ کتاب به ترتيب رتبه هاي ١، ٥، ٧، ١٩، ١٢، ٢٠ و ١٨ پرفـروش تـرين آثـار بـين سـال هـاي ١٣٧٢-١٣٨٤ را به خود اختصاص داده اند.
کلمات و جملات توهين آميز: الفاظ رکيک و جملات توهين آميز در رمان هاي مؤدب پور بسامد بالايي دارد؛ به گونه اي کـه بـه يکـي از مختصات زباني او تبديل شده است ؛ از آنجا که از نقل اين موارد اکراه داريـم ، بـه ذکـر چنـد نمونـه بسنده ميکنيم : پريچهر: «بيهمه چيز» (٢٣١)؛ «آکله گرفته » (٢٣٢) گندم : «گم شو» (٢٩)؛ «حمال » (٨٦) يلدا: «تف به گورت يلدا خانم » (٢٥) ياسمين : «تف به روت بياد زن !» (٣١٢) ٢-١-١-٥.