چکیده:
اصطلاح رئالیسم جادویی یا واقعگرایی جادویی، شیوة نوینی در داستاننویسی معاصر است که در آن عناصر واقعیّت و خیال درهم میآمیزند. حاصل این تلفیق، اثری است که به هیچکدام از عناصر اوّلیّة سازندهاش شبیه نیست. در این شیوه، آمیزش دو عنصر واقعیّت و خیال چنان استادانه انجام میگیرد که تمامی حوادث غیر واقعی و خیالی در بستر داستان، کاملا حقیقی و طبیعی جلوه میکنند؛ به گونهای که خواننده به سادگی آنها را میپذیرد. بر اساس یافتههای پژوهش، روانیپور و گراس تلاش کردهاند با روبهرو کردن خواننده با دنیایی ناآشنا، بین خواننده و داستان فاصله اندازند و برای این منظور، از زوایای دید متعدّد بهره جستهاند. شخصیّتهای دو اثر، دوگانهاند؛ یعنی از جهان واقعی به جهان تخیّلی و بالعکس سیر میکنند. هر دو نویسنده، مشکلات سیاسی – اجتماعی جامعة خود را مبنای خلق رمانهای خود قرار داده و شیوة رئالیسم جادویی را برای آفرینش داستانهای خود به کار بردهاند. رمان اهل غرق از نظر به کارگیری عناصر سحر و جادو و وهم و خیال پررنگتر است و رمان طبل حلبی، نمونههای بیشتری از مولّفههای دوگانگی و سکوت اختیاری داراست.
خلاصه ماشینی:
مؤلفه هاي رئاليسم جادويي در رمان هاي اهل غرق منيرو روانيپور 1 و طبل حلبي گونتر گراس عليرضا شوهاني ٢ استاديار گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه ايلام فرشته ملکي ٣ دانشجوي دکتري زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه ايلام چکيده اصطلاح رئاليسم جادويي يا واقع گرايي جادويي، شيوة نويني در داستان نويسي معاصر است که در آن عناصر واقعيت و خيال درهم ميآميزند.
اين تکنيک منجر به تحميل پذيرش و باور در رئاليسـم جـادويي مي شود؛ زيرا تبيين حوادث مافوق طبيعي و عناصر خيالي، باعث از بين رفتن نگرش واقعي و بـاور داشـت داستان ميشود؛ به همين دليل ، حوادث و عناصر مافوق طبيعي و فراواقعي در رئاليسم جـادويي نشـان داده نميشوند تا خواننده دريابد که معقول و غير معقول ، دو قطب متعارض و متضادي هسـتند کـه بـر ضـد هـم شورش نمي کنند و يکديگر را بر هم نميزنند؛ زيرا مـافوق طبيعـي در هنجارهـاي شخصـيت ها و راوي در جهان روايي به تکامل رسيده است ؛ از اين رو، حضور يک راوي بي غرض و بي طرف - که حـال و هـواي کاملا متعادلي را در تمام داستان نشر مي دهد - يکي ديگر از مشخصات ذاتي رئاليسم جادويي است .
خلاصۀ رمان طبل حلبي در ابتداي داستان ، اسکار که مردي ١٢٣ سانتي متري است ، از درون يک آسايشگاه رواني، شروع به توصيف زندگي اش مي کند؛ در خلال جنگ آلمان ، رفتار عجيب و غريب مردم ، خانواده و سرنوشت خودش را بـه تصوير مي کشد.