Skip to main content
فهرست مقالات

گذاری در جهان کارگردانی (3): آپیا و فضای موزون

نویسنده:

(7 صفحه - از 555 تا 561)

کلید واژه های ماشینی : آپیا، آپیا و فضای موزون، تئاتر، دالکروز، ژیمناستیک موزون، بازیگر، موسیقی، طراحی، هنر، بدن

خلاصه ماشینی:

"پابلونرودا آپیا و فضای موزون‌ «ecapS cimhtyhR» ژاک-دالکروز 1 «آپیا»با صحجنه‌یی که در سال 1903 در پاریس برای اورتورمانفرد (derfnaM) اثر شومان‌ (namuhcS) آهنگساز مشهور، از سطوح مضاعف، ساخته بود، مفاهیم و تصورات نمادگرایانه و نئورمانتیک خود را رها ساخت و مفهومی ساختگرایانه «tsivitcurtsnoc» یی را جایگزین آن کرد:پلکانی از راست تا چپ، تمامی صحنه را پوشانده بود، با ستون‌هایی ارغوانی رنگ. هنگامی که«آپیا»در 1897، برای روش نوین بازیگریش، بر روی تمرین‌های«ژیمناستیک»تأکید می‌کرد، هنوز نمی‌توانست، آن را به گونه‌ای عینی و ملموس، در ذهن خود، تجسم بخشد، ولی اکنون، فرصتی پیش آمده بود، تا بتوانید شاهد تجربه‌های«دالکروز»، باشد که می‌کوشید، موسیقی را با حرکات موزون بدن، بیان کند. صحن مسطح کارگاه خود را، به صحنه‌یی با سطوح مضاعف، تبدیل کند، همچنین پیشنهاد کرد، که برای ایجاد احساس جدیدی از فضا (ecaps) در تماشاگر، از نورهای متحرک و سیال (elibom) ، بهره گرفته شود. «آپیا»در 1926، برای صحنه این اپرا، سطوح مضاعف عظیمی تعبیه کرد. اکنون(در تئاترهای ما)نقطه ارتباطی، بین بدن و ذهن، که به تنهائی می‌تواند ایجاد هارمونی کند، از دست رفته است:ژیمناستیک موزون، می‌تواند این ارتباط گمشده را، دوباره، بیابد. صحنه‌هائی که با طرح‌های دایره‌وار و حرکات تمثیلی بدن انسان، در تقابل و تضاد، هستند این صحنه‌ها، باید با رنگ‌هائی خنثی نقاشی شوند و حرکت، و همچنین ابعاد سه گانه صحنه را، به وضوح نشان دهد. برای این قسمت، «آپیا»، هفده صحنه کاملا انتزاعی‌ (tcartsbA) ، طراحی کرده و در دو طرح آن به توصیف فضا سازی به کمک نورپردازی پرداخته بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.