چکیده:
اختلال اضطراب اجتماعی، شایعترین نوع اختلالات اضطرابی است که به عملکرد و روابط اجتماعی فرد آسیب می رساند. ازجمله عوامل موثر در ابتلا و تداوم این اختلال، طرحوارههای ناسازگار اولیه و نقایص در هوش هیجانی است. هدف از این پژوهش تعیین رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با اضطراب اجتماعی: با میانجیگری هوش هیجانی است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1396 به تعداد 82099 نفر است. حجم نمونه 400 نفر از این دانش آموزان است که به شیوه نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخابشده و به پرسشنامه های طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (2005)، پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانر، دیویدسون، چرچیل، فوا، شروود و ویسلر (2000) و پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (1996) پاسخ داده اند. داده های جمعآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون تعدیلی و آزمون بوت استروپ تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با اضطراب اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری دارد (0/01>P). بین هوش هیجانی با اضطراب اجتماعی رابطه منفی و معنی داری دارد (0/01>P). نتایج آزمون بوت استروپ با استفاده از معادلات ساختاری نشان داد که طرحوارههای ناسازگار اولیه از طریق هوش هیجانی با اضطراب اجتماعی رابطه غیرمستقیم و معنی داری دارد؛ بنابراین، می توان نتیجه گیری کرد که اضطراب اجتماعی نهتنها از بدکارکردی شناختی در قالب طرحوارههای ناسازگار تاثیر می پذیرد، بلکه نشانه های این اختلال بهواسطه نداشتن مهارت های هوش هیجانی، تشدید می شود؛ بهنحویکه اثرات منفی شناخت واره های معیوب بر اضطراب اجتماعی از طریق عملکرد معیوب هوش هیجانی افزونتر شده و باعث تشدید علائم اضطراب اجتماعی در دانش آموزان می گردد.
خلاصه ماشینی:
لذا در این پژوهش در جهت رفع این خلاء تحقیقاتی این سوال بررسی میشود که آیا هوش هیجانی در رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با اضطراب اجتماعی نقش میانجی ایفا میکند؟ روش پژوهش در این تحقیق از روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی با روش معادلات ساختاری استفادهشده است.
هر سوال بر اساس طیف لیکرت 0 تا 4 نمرهگذاری میشود، به این صورت که بههیچوجه صفر نمره، کم 1 نمره تااندازهای 2 نمره، زیاد 3 نمره و خیلی زیاد 4 نمره تعلق میگیرد (رضای Staniszek & Popiel Saggino, Balsamo, Carlucci, Cavalletti, Sergi, da Fermo & Tommasi Connor social phobia inventory (CSPIN) و طاهری، 1396).
در پژوهش حاضر بر روی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران برای بررسی همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفادهشده است که ضریب آلفای کرونباخ کل سوالات 75/0 بهد Chukwujekwu & Olose Blackie & Kocovski Losty, Warrington, McGoldrick, Murphy, Burrows & Cullen پرسشنامه هوش هیجانی: پرسشنامه هوش هیجانی توسط شرینگ 1 (1996) تهیهشده است.
نتایج آزمون بوت استروپ روابط علی غیرمستقیم متغیرهای پژوهش نشان داد طرحوارههای ناسازگار اولیه از طریق هوش هیجانی با اضطراب اجتماعی رابطه غیرمستقیم دارد و مسیر علی غیرمستقیم معنیدار است.
According to cluster sampling method, 400 female students were selected as samples and they were asked to fill in the schema questionnaire–short form of Young (2005), social phobia inventory (SPIN) of Connor, Davidson, Churchill, Sherwood, Foa and Weisler (2000), and emotional intelligence scale of Shiring (1996).