چکیده:
وقتی ورزشکاری از درجات آزادی رهاشده خود نهایت استفاده را میکند، به او نخبه حرکتی میگویند. هدف از این پژوهش بررسی نخبگی از طریق ترکیب قید سرعت با قیود روشهای صریح، بدون خطا و استنباط قیاسی بود. 21 دانشجوی تربیت بدنی از دانشگاه خوارزمی (سه نفر از مطالعه خارج شدند 18=3-21) بهصورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان در سه گروه متفاوت صریح، بدون خطا و استنباط قیاسی مهارت پرتاب دارت را در چهار جلسه، هر جلسه بیست بلوک و هر بلوک شش کوشش انجام دادند تا در نهایت 480 تکرار در مهارت پرتاب دارت داشته باشند. آزمونهای آنوا یکطرفه،کروسکال والیس، تی زوجی و ویلکاکسون برای بررسی معناداری فرضیهها بهکار رفتند. نتایج آزمونهای این مطالعه نشان داد که یادگیری ضمنی در اثر ترکیب قید سرعت با قیود هر سه روش به ظهور میرسد (0/05> P).افزودن قید سرعت به روشهای آموزش صریح، استنباط قیاسی، و بدون خطا موجب ضمنی شدن این روشها میشود. همچنین در روش بدون خطا، نظم سیستم را تغییر داده و تعداد خطاها را افزایش میدهد. با وجود این برای نتیجهگیری قاطعانه، مطالعات بعدی بهتر است با استفاده از دستگاههای ثبت فعالیت عضلانی درجات آزادی را ملاک نخبگی قرار دهند. این نتایج میتوانند به مهارتآموزان، مربیان و بهخصوص معلمان ورزش در اتخاذ روشهای آموزش کارامد با توجه به محدودیت زمانی کمک کنند.
خلاصه ماشینی:
هدف از این پژوهش بررسی نخبگی از طریق ترکیب قید سرعت با قیود روشهای صریح، بدون خطا و استنباط قیاسی بود .
بنابراین نویسندگان این پژوهش تصمیم گرفتند تا روش صریح و استنباط قیاسی را در تکلیف کنشی پرتاب دارت در نزدیک 500 کوشش بررسی کنند و علاوهبر این، این بار قید سرعت را با روش بدون خطا ترکیب کنند تا تحقیق حاضر بتواند بهطور همزمان چهار ضرورت را بررسی کند.
JeimiT Eliver, Sam Koedijiker, Odjan, Big Newell's constraint-led model مطالعۀ حاضر نمرات دقت سه گروه را در مرحلۀ اکتساب، آزمون خودکاری و آزمون استرس مطابق با نظر پولتون و مسترز) 2012( و تعداد خطاهای سه گروه را مطابق با مبادلۀ دقت و سرعت فیتز بر تأیید فرض صفر قرار داد .
روش اجرا شرکتکنندگان تحقیق حاضر در سه گروه متفاوت بدون خطا، استنباط قیاسی و صریح بهطور کلی 480 کوشش را در طول چهار جلسه انجام دادند.
مقايسۀ نمرات دقت اکتساب گروهها توسط آزمون آنوا يکطرفه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در زمینۀ آزمونها این تحقیق بهطور کلی دو آزمون داشت و برای هر دو آنها اینگونه فرض شده بود که اولاً تفاوتی میان نمرات دقت سه گروه وجود نداشته باشد و ثانیاً هر سه گروه اجرا قبلی خود را در طی این دو آزمون حفظ کنند.
نتايج آزمون Z {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} خطاها مطابق با فرض مطالعۀ حاضر هر سه گروه تعداد خطاهای برابری در طول مرحلۀ اکتساب انجام دادند که این موضوع در نتایج آزمون کروسکال والیس )115/0=P( بهخوبی مشاهده شد )جدول 8 و نمودار 1(.
Attention and time constraints in perceptual-motor learning and performance: Instruction, analogy, and skill level.