چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش عالی زنان بر رشد اقتصادی ایران در فاصلهی زمانی فصل اول سال 1377 تا فصل چهارم سال 1394 با استفاده از روش همگرایی جوهانسن- جوسیلیوس است. نتایج حاصل از پژوهش دلالت بر این دارد که اثرگذاری ضرایب متغیرها بر اساس مبانی نظری مورد انتظار بوده و از نظر آماری نیز معنیدار هستند؛ بهطوریکه آموزش عالی زنان تاثیر مثبت و معنیدار بر رشد اقتصادی ایران دارد. همچنین ضریب جملهی تصحیح خطا، حاکی از آن است که در هر دوره (هر فصل) 76/ 0 از عدم تعادل کوتاه مدت برای رسیدن به تعادل بلند مدت تعدیل میشود.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از پژوهش دلالت بر این دارد که اثرگذاری ضرایب متغیرها بر اساس مبانی نظری مورد انتظار بوده و از نظر آماری نیز معنیدار هستند؛ به طوریکه آموزش عالی زنان تأثیر مثبت و معنیدار بر رشد اقتصادی ایران دارد.
ابزار و روش هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش عالی زنان بر رشد اقتصادی ایران و در فاصله ی زمانی فصل اول سال ١٣٧٧ تا فصل چهارم سال ١٣٩٤ است .
همان طور که در بردار بهینه ی انتخاب شده ملاحظه میشود؛ علامت ضرایب متغیر- های مدل ، بر اساس مبانی نظری مورد انتظار بوده و از نظر آماری نیز معنیدار میباشند، به طوریکه متغیرهای نیروی کار شاغل ، تشکیل سرمایه ی ثابت ناخالص و آموزش عالی زنان تأثیر مثبت بر رشد اقتصادی ایران دارند.
جدول ٥- نتایج برآورد الگوی تصحیح خطای برداری (به تصویر صفحه رجوع شود) مأخذ: محاسبات پژوهش بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش عالی زنان بر رشد اقتصادی ایران با استفاده از روش جوهانسن - جوسیلیوس و در فاصله ی زمانی فصل اول سال ١٣٧٧ تا فصل چهارم سال ١٣٩٤ است .
بر اساس یافته های پژوهش مشخص گردید که نیروی کار شاغل ، تشکیل سرمایه ی ثابت ناخالص و آموزش عالی زنان تأثیر مثبت بر رشد اقتصادی ایران دارند.
از این رو در پاسخ به سؤال پژوهش مطرح شده میتوان بیان نمود که آموزش عالی زنان بر رشد اقتصادی ایران تأثیر مثبت و معنیدار دارد و فرضیه ی مطرح شده در پژوهش نیز مورد تأیید علمی قرار میگیرد.
The Effect of Higher Education on Economic Growth in Iran: An Application of Bounds Test Approach.