Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نقش واسطه‌ای جو روان‌شناختی در رابطه‌ی میان هوش فرهنگی و سازگاری شغلی معلمان زن

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (16 صفحه - از 171 تا 186)

هدف مقاله، تبیین نقش واسطه‌ای جو روان‌شناختی در رابطه‌ی میان هوش فرهنگی و سازگاری شغلی معلمان زن است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع همبستگی با تاکید بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان زن ابتدایی ناحیه‌ی 5 شهر مشهدکه بالغ بر150 نفر بودند، می‌باشد. در این پژوهش، تعداد 102 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسش‌نامه‌ی استاندارد جو روان‌شناختی کویز و دکوتیز، هوش فرهنگی آنگ و همکاران و سازگاری شغلی پورکبیریان بود. روایی پرسش‌نامه‌ها با استفاده از روایی محتوا تایید و پایایی آن‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. که به ترتیب هوش فرهنگی 92/ 0، جو روان‌شناختی، 94/ 0 و سازگاری شغلی، 85/ 0 بود. داده‌ها با آزمون‌های کولموگروف-اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری (SEM) تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از آن بود که بین هوش فرهنگی با سازگاری شغلی رابطه‌ی مستقیم و معنادار وجود دارد. بین هوش فرهنگی و جو روان‌شناختی رابطه‌ی مستقیم و معنادار وجود دارد. بین جو روان‌شناختی و سازگاری شغلی رابطه‌ی مستقیم و معنادار وجود دارد. جو روان‌شناختی در رابطه‌ی بین متغیرهای هوش فرهنگی و سازگاری شغلی نقش واسطه‌گری معنی دار ایفا می‌کند.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.