چکیده:
سامانههای جامع آموزشی دانشگاهی، جایگاه مهم و کلیدی در نظام آموزش عالی کشور داشته و نقش مهمی در پاسخگویی به تقاضای فزاینده خدمات در مجموعههای آموزش عالی، افزایش رضایتمندی، بهبود بهرهوری ارایه خدمات و توسعه دولت الکترونیک ایفا میکنند. این سامانههای اطلاعاتی، امروزه به یکی از اجزای جدایی ناپذیر صنعت آموزش تبدیل شدهاند و ارتقای مداوم آنها لازمه توسعه کمی و کیفی تحصیلات عالی در کشور به حساب میآید. بر این اساس، وجود مدلهایی که بتواند به صورت دورهای، کیفیت این سامانهها را ارزیابی نموده و شکافهای احتمالی را در جهت ارتقای این سامانهها آشکار سازد، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.هدف این مقاله، ارایه یک مدل ارزیابی کیفیت سامانههای جامع آموزشی است که بر اساس آن امکان سنجش و ارتقای دائمی این سامانهها فراهم آید. در این راستا، با مرور جامع ادبیات موضوع، معیارهای ارزیابی سامانههای جامع آموزشی شامل محتوا، انعطافپذیری، سهولت کاربری، خدمات کاربری، ساختار تشکیلاتی و شکل ظاهری شناسایی و به همراه 42 شاخص زیرمجموعه با نظر خبرگان نهایی شد. با طراحی پرسشنامه نیمهساختاریافته به صورت مطالعه موردی در دانشگاه جامع علمی کاربردی، اهمیت و ارتباط میان شاخصها و عوامل بررسی و با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی، روایی سازهها مورد آزمون قرار گرفت. سپس با استفاده از روش معادلات ساختاری ارتباط میان عوامل، مدلسازی شد. نتایج بررسی نشان میدهد که عوامل شکل ظاهری، سهولت و خدمات کاربری و انعطافپذیری به صورت مستقیم و عوامل محتوا و ساختار تشکیلاتی به صورت غیرمستقیم بر کیفیت سامانههای جامع آموزشی، تاثیرگذار است.
Academic comprehensive educational systems have important role in the country's higher education system and play an important role in responding to the increasing demand for services in higher education colleges, increasing satisfaction, improving service productivity for the development of e-government. These information systems have become an integral part of the education industry today, and their continuing promotion is necessary for the development of the quality and quantity of higher education in the country. Accordingly, the existence of models that can periodically assess the quality of these systems and reveal potential gaps in order to promote these systems is inevitable. The purpose of this paper is to provide a comprehensive quality assessment system for comprehensive educational systems that allows for the continuous measurement and upgrading of these systems. In this regard, through comprehensive literature review, the criteria for evaluating comprehensive educational systems including content, flexibility, ease of use, user services, organizational structure, and apparent form were identified, along with 42 subscriber indexes with final experts opinion. By designing a semi-structured questionnaire in the form of a case study in Applied Scientific University, the importance and relevance of the indicators and factors were investigated. Using confirmatory factor analysis, the validity of the constructs was tested. Then, using the structural equation method, the relationship between factors was modeled. The results of the study show that the factors of appearance, convenience and user services and flexibility are directly affected by the content and organizational structure indirectly affect the quality of comprehensive educational systems.
خلاصه ماشینی:
توزیع نمونه آماری بر حسب سابقه کاری سابقه کاری فراوانی درصد فراوانی تراکمی (رجوع شود به تصویر صفحه) برای سنجش روایی پژوهش روش های مختلفی مانند اعتبار محتوا و اعتبار صـوری وجـود دارد که در این پژوهش برای تایید روایی مدل از نظر خبرگان استفاده شده است .
شاخص های دارای اولویت بالاتر عامل عنوان شاخص شکل ظاهری هماهنگی میان متن و تصاویر ساختار تشکیلاتی قابلیت اعتماد سامانه از نظر امنیت ، از بین نرفتن اطلاعات و آسان بودن دسترسی به اطلاعات سهولت امکان جست و جو و پیمایش اطلاعات مورد نیاز کاربر خدمات کاربری امکان کپی و انتقال مطالب بین بخش های مختلف ، امکان Export و Import اطلاعات محتوا انطباق کامل میان فرآیندهای طراحی شده در سامانه با قوانین و مقررات آموزشی انعطافپذیری امکان انتقال و ذخیره ی اطلاعات با فرمت های مختلف ماخذ: یافته های پژوهش پیش از استفاده از آزمون های آماری پژوهش ، ابتدا باید آزمـون نرمـال بـودن داده انجـام شـود.
بنابراین براساس مدل نظری پژوهش در خصـوص روابـط بـین متغیرهـا، فرضـیات ذیـل مطـرح میشود: عوامل شکل ظاهری ، سهولت و خدمات کاربری و انعطاف پذیری به صورت مسـتقیم و عوامـل محتوا و ساختار تشکیلاتی به صورت غیر مستقیم بر کیفیت سامانه های جـامع آموزشـی ، تأثیرگـذار است .
نتیجه بررسی فرضیه های مدل ساختاری پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری هدف این مقاله شناسایی ابعاد و شاخص هـای ارزیـابی و سـنجش میـزان کیفیـت سیسـتم جـامع آموزشی دانشگاه جامع علمی-کاربردی میباشد.