چکیده:
آموزش شهروندی یکی از موضوعات مهم و چالش برانگیز در حوزه های مختلف علوم انسانی به ویژه علوم تربیتی است. این مقاله با مروری بر پژوهش های انجام شده از سال 1990 تا 2016 میلادی به دنبال ارائه چهارچوبی کلی از موضوعات مورد علاقه محققان در حوزه آموزش شهروندی می باشد. 877 مقاله علمی نمایه شده در پایگاه داده ای ISI با استفاده از تحلیل شبکه های اجتماعی به منظور شناسایی روندهای موجود و ارائه پیشنهاداتی برای پژوهش های آتی مورد مطالعه و کنکاش قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که کدام دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بیشترین تعداد مقاله را در این زمینه به چاپ رساندهاند. بر همین اساس کشور انگلستان با اختصاص بیش از 22 درصد مقالات تولیدی در زمینه آموزش شهروندی و همچنین دانشگاه لندن در رتبه اول تولید علم در این حوزه قرار دارند. در این پژوهش تحلیل کلمات کلیدی، چکیده و استنادات علمی مقالات تولیدی به منظور شناسائی روندهای حوزه آموزش شهروندی مورد بررسی دقیق قرار گرفت.
Abstract: Citizenship education is one of the most important and challenging issues in various fields of human sciences, especially education. This article reviews the research literature conducted from 1990 to 2016 in order to provide a general framework in the field of citizenship education by reviewing the topics of researcher interest. 877 papers indexed in the ISI database were analyzed using social network analysis to identify existing trends and provide recommendations for the future research. The results of the study showed that the United Kingdom, with more than 22% of production in the field of citizen education, and London University are ranked in the first level of Citizenship education scientific production. Keywords, abstracts and citations carefully considered in order to identify the trends in the field of citizenship education.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر این ، از طریق تحلیل شبکه های اجتماعی ، تصویر کلی تری نسبت به روابط میان متغیرها در مطالعات میتوان متصور شد (٢٠١١ ,Wellman &Marin ) از جمله پژوهش های انجام شده با این روش میتوان به مقالـه «مهمتـرین رونـدهای آمـوزش از راه دور در دنیا» (٢٠١٨ ,Ale Ebrahim &Amoozegar, Khodabandelou, ) و «تحلیل کتاب شناختی روندهای پژوهشی حوزه تعلیم و تربیـت اوان کـودکی در قـرن ٢١» ( ,Khodabandelou ٢٠١٨ ,Nimehchisalem &Mehran, ) اشاره کـرد.
در ایـن پـژوهش هـا محققـان بـا اسـتفاده از روش تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی ، اقدام به بررسی مقالات موجود در این زمینه ها کردنـد و با شناسایی روندهای موجود به تعیین مواردی چون کشورهای دارای بیشـترین مقالـه ، دانشـگاه هـا و مؤسسات تولیدکننده مقاله ها و مواردی دیگر پرداختند.
بررسی دقیـق تـر شـکل بـالا نشـان میدهد که به طور مثال، آموزش اخلاق ، شهروند دموکراتیک ، آموزش شهروندی جهانی از جملـه زمینه های تحقیقاتی جدیدی است که بیشترین اقبال را در بین محققان و نویسندگان مقـالات حـوزه آمـوزش شـهروندی بـه خـود اختصـاص داده انـد و ایـن عبـارات بیشـترین کـاربرد را در چکیـده و همچنین عناوین مقالات مورد بررسی به خود اختصاص داده اند.
ایـن مقاله درصدد است با تلفیق مطالعات مروری از نوع کتابشناختی با تحلیـل شـبکه هـای اجتمـاعی ، تولیدات علمی و تحقیات انجام شده در زمینه آموزش شـهروندی طـی سـه دهـه (از ١٩٩٠ تـا ٢٠١٧ میلادی) را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهـد.