چکیده:
شراکت عمومی ـ خصوصی، روشی نو برای گسترش و ارتقای خدمات دولتی با همکاری بخش خصوصی است که باید در ایران مورد توجه بیشتر قرار گیرد. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر در موفقیت شراکت عمومی ـ خصوصی و ارائه الگوی آن در بخش خدمات دولتی ایران اجرا شده است. در این پژوهش، ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه است و تمام پروژه های شراکت عمومی ـ خصوصی در شهر تهران به عنوان واحد تحلیل در نظر گرفته شده اند. داده های جمع آوری شده با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون چندمتغیره تحلیل شده اند. نتایج تحلیل نشان می دهد که پنج دسته عوامل بر موفقیت شراکت عمومی ـ خصوصی تاثیرگذار هستند: مدیریت مطلوب، اعتمادسازی، استفاده از اطلاعات و دانش، توجه به منافع مردم، و تامین مالی. مبتنی بر نتایج، مدیریت مطلوب، بیشترین تاثیر و تامین مالی کمترین تاثیر را بر موفقیت شراکت عمومی ـ خصوصی دارند. همچنین، میزان موفقیت شراکت عمومی ـ خصوصی پایین تر از میانگین نظری است. منطبق بر یافته ها، برای موفقیت شراکت عمومی ـ خصوصی در ایران باید به این پنج عامل کلیدی توجه ویژه داشت.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر در موفقیت شراکت عمومی-خصوصی و ارائه الگوی آن در بخش خدمات دولتی ایران اجرا شده است.
نتایج تحلیل نشان میدهد که پنج دسته عوامل بر موفقیت شراکت عمومی-خصوصی تاثیرگذار هستند: مدیریت مطلوب، اعتمادسازی، استفاده از اطلاعات و دانش، توجه به منافع مردم، و تامین مالی.
جدول 1: پروژههای دولتی نیمهتمام ملی و استانی به تفکیک نوع پروژه در سال 1395 {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع: سازمان برنامه و بودجه کشور پس، پژوهش حاضر به دنبال این است که با شناسایی تمامی عوامل موثر و میزان اهمیت آنها بر موفقیت شراکت عمومی-خصوصی در ایران و طراحی الگوی شراکت عمومی-خصوصی، دولت را در اجرای موفقیتآمیز پروژههای خود یاری نماید.
یک شکاف ادبیات، نبود چنین تجربهای در ایران است، یعنی آزمون کردن این مدل در ایران سهمی است که در پژوهش حاضر برای نخستین بار عوامل موثر را در موفقیت شراکت عمومی-خصوصی بررسی میکند؛ برخلاف پژوهشهای پیشین که همگی نظرسنجی هستند، مانند مرتضوی و همکاران (1391)، مشارکت عمومی-خصوصی در این پژوهش به روش پروژهمحور در درون خود پروژهها مورد سنجش قرار گرفته است.
جدول 4: نمونه آماری پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافتههای پژوهش پرسش یکم: عوامل موثر بر اثربخشی شراکت عمومی-خصوصی کدام هستند؟ برای پاسخ به این پرسش از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است.
در بین این عوامل، مدیریت مطلوب بیشترین تاثیر را در موفقیت یا شکست شراکت عمومی-خصوصی در ایران دارد که شامل متغیرهایی چون حمایت سیاسی، پشتیبانی مالی، و تعریف منابع مالی است.
این متغیر یکی از مهمترین متغیرها در موفقیت پروژههای شراکت عمومی-خصوصی در ایران است.
نوآوری در پروژه از متغیرهای مهم موفقیت در پروژههای شراکت عمومی-خصوصی است.