Skip to main content
فهرست مقالات

جان مک داول و واقع گرایی اخلاقی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 5 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : مک داول ، مک داول و واقع‌گرایی اخلاقی ، واقع‌گرایی اخلاقی ، کیفیات ثانویه ، واقع‌گرایی اخلاقی جان مک داول ، مکی ، جان مک داول و واقع‌گرایی ، واقعی ، واقع‌گرایی اخلاقی مک داول ، مک داول کیفیات ثانویه خاصه‌هایی

نوشته حاضر به بررسی واقع گرایی اخلاقی جان مک داول اختصاص یافته است. بدین منظور ابتدا به تعریف واقع گرایی به طور عام و واقع گرایی اخلاقی به طور خاص پرداخته شده است. پس از آن دیدگاه مکی در باب نفی واقعی بودن ارزش ها و خاصه های اخلاقی به دلیل در گیر نبودن در تبیین های علی آورده شده است. بعد از آن به دیدگاه داول به عنوان پاسخی به نظریه مکی پرداخته شده است. داول با رد برداشت مکی از کیفیات ثانویه نشان می دهد که هم کیفیات ثانویه و هم خاصه های اخلاقی به نحوی انفسی است و وابستگی به انسان دارند؛ ولی این نوع وابستگی نافی واقعی بودن آن ها نیست. داول در نهایت با ارایه تبیینی غیرعلی در باب ارزش ها و نفی انحصاری بودن ملاک واقعی بودن اشیا در ملاک تبیین علی، سعی می کند با گسترش دامنه واقعی بودن اشیا واقعی بودن خاصه های اخلاقی را اثبات کند.

خلاصه ماشینی:

"اما برخی دیگر مؤلفه یا شرط دیگری را برای واقع‌گرایی اخلاقی بیان کرده‌اند که‌ این مؤلفه یا شرط،استقلال از ذهن بشری‌9برای خاصه‌های اخلاقی است که با توجه به تعریف واقع‌گرایی براساس مؤلفه یا شرط استقلال از ذهن بشری برای‌ واقع‌گرایی اخلاقی در نظر گرفته شده است:01 «واقع‌گرایی اخلاقی مدعی است که واقعیت‌های اخلاقی و گزاره‌های‌ اخلاقی صادق وجود دارند که وجود و ماهیتشان مستقل از باورهای ما در بارهء صواب و خطاست. اما آیا در خصوص خاصه‌ها و واقعیت‌های اخلاقی نیز می‌توان چنین تبیینی را ارائه داد؟ پاسخ مکی این است که این نحوه از تبیین دربارهء کیفیات ثانویه در مورد ارزش‌ها صادق و کارساز نیست؛چرا که ارزش‌ها اساسا متفاوت از کیفیات ثانویه هستند. در واقع،از نظر مکی نمی‌توان خاصه‌های اخلاقی را وابسته به ویژگی‌های طبیعی یک فعل‌ یا شی‌ء خارجی دانست،یا آن‌ها مترتب بر این ویژگی‌ها تلقی کرد؛بدین معنا که‌ ویژگی‌های طبیعی تعیین کنندهء آن باشند که چه چیزی خوب یا بد،صواب یا خطا و نظایر آن است. کیفیات ثانویه‌ای چون رنگ‌ها را می‌توان به‌ گونه‌ای تبیین کرد که بازنمایی از کیفیات اولیه یا خاصه‌های ذاتی اشیاء تلقی شوند؛ یعنی می‌توان در خصوص آن‌ها تبیین علی ارئه داد؛92در نتیجه،کیفیات ثانویه‌ای چون‌ رنگ‌ها واقعی است و از عینیت برخوردارند؛اما در مورد ارزش‌ها چنین تبیینی‌ امکان‌پذیر نیست. مک داول بر این باور است که تبیین در باب ترس و موارد ترس و نیز ارزش‌های‌ اخلاقی متفاوت از تبیین‌های علی است؛برای مثال،می‌توان فرض کرد که دو شخص‌ الف و ب در خصوص ایدز چنین بحث کنند: الف:ایدز ترسناک است ب:چرا ترسناک است؟ ب:چرا ایدز سزاوار ترس است؟ الف:چون موجب مرگ زودرس می‌شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.