چکیده:
زمینه: مراکز رشد و واحدهای فناور از نهادهای تجاری سازی دستاوردهای علمی و پل ارتباطی دانشگاه با جامعه و صنعت میباشند. همچنین این مراکز موجبات هدفمند شدن فعالیتهای علمی–پژوهشی دانشگاهها با نیازهای جامعه را فراهم نموده و از این نظر نیز بسترهای تولید علم و فناوری را مهیاء ساخته است. هدف: تحقیق حاضر در پی شناسایی رابطه بین ویژگیهای کارآفرینانه مدیران با رفتار نوآورانه از طریق بررسی تفکر انتقادی در شرکتهای دانش بنیان مراکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی است. روش: این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر گردآوری اطلاعات از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی، و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران شرکتهای دانش بنیان فعال این مراکز (270 نفر) در سال 1396 بوده است. نمونهگیری به روش در دسترس انجام گردید و تعداد نمونه (با استفاده از جدول مورگان) 155 پرسشنامه محاسبه و تعداد 145 مورد برگشت داده شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه زالی و همکاران (1386)، تفکر انتقادی ریکتس (2009) و رفتار نوآورانه جانسن (1997) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شده است. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که با افزایش سطح تفکر انتقادی مدیران، ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه و رفتار نوآورانه آنها افزایش مییابد. همچنین، نتایج مشخص ساخت که بین ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه مدیران با رفتار نوآورانه سازمان از طریق تفکر انتقادی رابطه کاملا معناداری وجود دارد (p<0. 05). نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که مدیران کارآفرین تلاش میکنند که با فعالیت بیشتر و استفاده از دانش و مهارتهای خود راه کارهای جدید از جهت بدست آوردن نتایج قابل قبول در پیچیدگی مسائل واقعی بدست آورند. و همچنین مدیران کارآفرین بایستی بر پیچیدگیهای مسائل واقعی مسلط، انتقادپذیر باشند، و از جهت پیشبینی موقعیت-هایی که نیازمند استدلال است، آمادگی لازم را داشته باشند.
Objective: The purpose of this research was to investigate the relation between the entrepreneurial personality traits of managers and the innovative behavior of the organization through critical thinking of managers in growth centers and technology units of Islamic Azad University using descriptive and correlational method at the level of organizational analysis. Methods: The statistical population of the managers of knowledge-based companies is the active base of these centers in 2018, of which 270 were reported. The sample size was calculated using 155 Morgan table and returned to 145 questionnaires. The Personality Characteristics Questionnaire of Entrepreneurs (2008) , Ritz Thinking (2009) and Johnson's Innovative Behavior (2010) have been used to collect information. Data were analyzed using SPSS software (23 version) for structural equation modeling of PLS axis and Kolmogorov-Smirnov tests, Pearson correlation coefficient, simple and multiple regression, and structural equation modeling. Results: Results showed that with increasing critical thinking of managers, their entrepreneurial personality traits and innovative behavior increased. Also, the results indicated that there is a significant relationship between the entrepreneurial personality traits of managers and the organizational behavior through critical thinking of managers. Conclusion: The managers of the companies have tried to be more creative and use their knowledge and skills in new ways to achieve valuable results and to be aware of the complexities of the real issues; they are critical, and for reasoning and prediction positions that require reasoning are prepared so innovative behavior and entrepreneurial personality traits have increased in them.
خلاصه ماشینی:
مقاله پژوهشی تاریخ دریافت : ١٣٩٧/٠٨/٠٧ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/٠٧/١٠ تأثیر ویژگیهای کارآفرینانه مدیران بر رفتار نوآورانه از طریق بررسی تفکر انتقادی در شرکت های دانش بنیان (مورد مطالعه : مراکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی) رضا یادگاری 1 *2 ابراهیم عباسی مجید اشرفی ٣ 4 فریدون آزما چکیده زمینه : مراکز رشد و واحدهای فناور از نهادهای تجاری سازی دستاوردهای علمی و پـل ارتبـاطی دانشگاه با جامعه و صنعت هستند.
هدف : تحقیق حاضر در پی شناسایی رابطه بین ویژگیهای کارآفرینانه مدیران با رفتـار نوآورانـه از طریق بررسی تفکر انتقادی در شرکت های دانش بنیان مراکز رشد واحدهای فناور دانشـگاه آزاد اسلامی است .
همچنین ، نتایج مشخص ساخت کـه بـین ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه مدیران با رفتار نوآورانه سازمان از طریق تفکر انتقادی رابطه کاملا معناداری وجود دارد( ٠٠٥>p).
مدل مفهومی پژوهش شکل (١) مدل مفهومی سؤالات و فرضیه های پژوهش پژوهش بـر طبـق ادبیـات و پیشـینه پـژوهش ارائـه شـده ، فرضـیه اصـلی ایـن پـژوهش آن اسـت کـه : ویژگیهای کارآفرینانه مدیران شرکت های فعال در مراکز رشد و واحـدهای فنـاور دانشـگاه آزاد اسلامی بر رفتار نوآورانه مـدیران از طریـق تفکـر انتقـادی تـأثیر دارد.
مجذور ضریب همبستگی چندگانه (ضریب تعیین ) در مدل متغیر وابسته ضریب تعیین (R٢) تفکر انتقادی مدیران ٠/٠٥١ رفتار نوآورانه سازمان ٠/١٩٧ بحث و نتیجه گیری مطابق با یافته های پژوهش حاضر، ویژگیهای کارآفرینانه مدیران شرکت های دانش بنیان در مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی بر رفتار نوآورانه سازمان اثرگذار است و تفکـر انتقـادی مدیران این رابطه را میانجیگری میکند.