چکیده:
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس حمایت خانواده، حمایت دوستان و دیگران با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی، تابآوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی بود. در این مطالعه توصیفی همبستگی دانشجویان دانشگاه پیام نور بجنورد جامعه آماری را تشکیل دادند. تعداد 500 نفر به روش تصادفی طبقهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده چند بعدی ( ,MSPSSزیمت، دالم، زیمت و فارلی، 1988)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان (,CASES اون و فرامن، 1988)، پرسشنامه تابآوری تحصیلی (,ARI ساموئلز، 2004) و فهرست مجذوبیت تحصیلی ( ,SEIسالملا- آرو و آپادایا، 2012) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر به کمک نرم افزارهای SPSSV19 و AMOSV20 انجام گرفت. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین همه متغیرهای مدل همبستگی مثبت معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد متغیرهای حمایت خانواده و دوستان هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با میانجیگری متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی، تابآوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی نقش معنیداری در پیشبینی عملکرد تحصیلی داشتند. تأثیر مستقیم متغیر حمایت دیگران بر عملکرد تحصیلی معنیدار نبود؛ اما این متغیر نیز با میانجیگری سایر متغیرها تأثیر معنیداری در پیشبینی عملکرد تحصیلی داشت. بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش حاضر کاربست تدابیر لازم به منظور افزایش حمایت اجتماعی، خودکارآمدی تحصیلی، تابآوری تحصیلی و مجذوبیت تحصیلی برای تقویت عملکرد تحصیلی دانشجویان پیشنهاد میشود.
The aim of the present study was to examine the effect of the family support, friends support and others support on the academic Performance with the mediating role of academic self-efficacy, academic resilience and academic engagement. This descriptive correlational study was performed on students of Payam Noor University of Bojnourd. 500 students who were selected through multi stage stratified random sampling method completed the Multidimensional Scale of Perceived Social Support, the College Academic Self-Efficacy Scale, the Academic Resilience Inventory and the Schoolwork Engagement Inventory. The data were analyzed by Pearson correlation test and path analysis in SPSSV19 and AMOSV20 software. The results of Pearson correlation showed that there is a positive and meaningful correlation between all of variables in model. Also results of path analysis showed that family support and friends support had a significant role in predicting academic performance either directly or indirectly with the mediation of academic self-efficacy, academic resilience and academic engagement. The direct effect of others support on academic performance was not significant. But this variable also had a significant effect in predicting academic performance with the mediation of other variables. In general, the research findings showed that family support, friends support, academic self-efficacy, academic resilience and academic engagement play a determining role in predicting academic performance. Therefore, according to the findings of this study, it is recommended that the necessary measures be taken to increase social support, academic self-efficacy, academic resilience and academic engagement in order to enhance the academic performance of students.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه روان شناسي تربيتي Quarterly of Educatinal Psychology دانشگاه علامه طباطبائي Allameh Tabataba’i University سال پانزدهم ، شماره پنجاه و دو، تابستان ٩٨، ص ٢٣٩ تا ٢٦٨ Vol. 15, No. 52, Summer 2019 پيش بيني عملکرد تحصيلي بر اساس حمايت خانواده ، حمايت دوستان و ديگران : نقش ميانجي خودکارآمدي تحصيلي، تاب - آوري تحصيلي و مجذوبيت تحصيلي مريم صفائي ١، علي محمد رضايي ٢، سياوش طالع پسند 3 تاريخ وصول : ١٣٩٨/٠١/٢٢ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/٠٥/١٤ چکيده هدف از پژوهش حاضر پيش بيني عملکرد تحصيلي بر اساس حمايت خانواده ، حمايت دوستان و ديگران با نقش ميانجي خودکارآمدي تحصيلي، تاب آوري تحصيلي و مجذوبيت تحصيلي بود.
نتايج تحليل مسير نيز نشان داد متغيرهاي حمايت خانواده و دوستان هم به صورت مستقيم و هم به صورت غيرمستقيم با ميانجيگري متغيرهاي خودکارآمدي تحصيلي، تاب آوري تحصيلي و مجذوبيت تحصيلي نقش معنيداري در پيش بيني عملکرد تحصيلي داشتند.
بنابراين با توجه به يافته هاي پژوهش حاضر کاربست تدابير لازم به منظور افزايش حمايت اجتماعي، خودکارآمدي تحصيلي، تاب آوري تحصيلي و مجذوبيت تحصيلي براي تقويت عملکرد تحصيلي دانشجويان پيشنهاد ميشود.
Mattanah, Brooks, Brand, Quimby & Ayers 4.
نتايج ساير پژوهش ها نيز نشان داد حمايت اجتماعي از طريق خانواده و دوستان و همسالان در ارتقاء خودکارآمدي افراد تأثيرگذار است ؛ يعني هر چقدر دانش آموزان از طرف اين گروه ها بيشتر حمايت شوند، بهتر ميتوانند در مورد تواناييهاي خود اطمينان به دست بياورند (يارمحمدزاده و فيض اللهي، ١٣٩٥).
يافته ها هدف پژوهش حاضر بررسي اثر حمايت خانواده ، دوستان و ديگران بر عملکرد تحصيلي با نقش ميانجي خودکارآمدي تحصيلي، مجذوبيت تحصيلي و تاب آوري تحصيلي بود.
«رابطه حمايت هاي اجتماعي ادراک شده از سوي خانواده و تاب آوري روان شناختي با خودکارآمدي تحصيلي در دانشجويان ».