چکیده:
به اعتقاد برخی از صاحبنظران،کارآفرینی موتور رشد اقتصادی و نماد اصلی نوآوری در یک کشور است.براین اساس در سالهای اخیر مبانی تئوریک کارآفرینی در دانشگاهها تقویت و مظاهر عملی آن در عرصه صنعت و خدمات نمود بیشتری به خود گرفته است.برای تقویت همهجانبه این محور اقتصادی،رویکردها،استراتژیهای و راهکارهای مختلفی در ادبیات کارآفرینی ارائه شده است.نقش دولت براساس محورهای تنظیمی،شناختی و هنجاری از جمله راهکارهای ارتقاء کارآفرینی در کشورهاست.در این پژوهش نقش دولت در ارتقای کارآفرینی در ایران مورد بررسی و راهکارهایی جهت تقویت آن ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"4. طراحی الگوی مفهومی ارتقاء کارآفرینی در ایران باتوجه به مبانی نظری پژوهش و مطالعات تطبیقی انجام شده،میتوان چنین اظهار نظر کرد کهم نقشهای دولت در سه طبقه کلی نقشهای تنظیمی،شناختی و هنجاری طبقهبندی شده است.
باتوجه به نتیجه آزمون به عمل آمده،در سطح اطمینان 59% بیش از 59 درصد افراد پاسخگو معتقد بودهاند که نقش تنظیمی دولت به عنوان عامل ارتقاء کارآفرینی در ایران محسوب میشود و باید شاخصهای آن مورد توجه قرار گیرند.
جدول شماره 21-نتایج حاصل از بررسی تفاوت متغیرهای نقش هنجاری با مقدار متوسط (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی و تجزیه و تحلیل جدول(21)نشان میدهد که،سطح معنیداری تمامی متغیرهای مورد بررسی زیر5%- a میباشد و این نشاندهندهء آن است که مقادیر حاصل متغیرهای مور بررسی تفاوت معنیداری با مقدار متوسط دارند.
باتوجه به نتیجه آزمون به عمل آمده،در سطح اطمینان 59% حدود 08 درصد افراد پاسخگو معتقد بودهاند که نقش هنجاری دولت به عنوان عامل ارتقاء کارآفرینی در ایران محسوب میشود و باید شاخصهای آن مورد توجه قرار گیرند.
جدول 41-آزمون فریدمن مربوط به متغیرهای نقش هنجاری دولت (به تصویر صفحه مراجعه شود) جمعبندی و ملاحظات مطالعه نقشهای دولت در چندین کشور(استرالیا،آمریکا،کانادا،تایوان،هلند، انگلیس)توسط مؤلفان نشان میدهد که در بسیاری از این کشورها نقشهای دولت به نحوی روشن برای کارآفرینان بالقوه و بالفعل مشخص است.
آنچه در بررسی فعالیتهای کارآفرینی در کشور و همچنین مطالعات تطبیقی بدست آمده نشان از آن دارد که آموزش کارآفرینی فارغ التحصیلان را به شروع و راهاندازی کسب و کار برای خودشان،تشویق میکند،و از سویی دیدگاههای کارآفرینان و متخصصان امر نشان میدهد که این آموزشها در اعتلا و ارتقاء کارآفرینی مؤثر است."