چکیده:
این پژوهش با هدف مطالعه اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر بهبود روابط موثر اجتماعی انجام پذیرفت. پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع شبه آزمایشی (به صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل) است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه¬ی دانش آموزان مقطع دبیرستان مدارس شهر تربت حیدریه در سال تحصیلی 94-95 بود. افراد نمونه¬ی مورد مطالعه (40N=) با استفاده از روش نمونه¬گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند و از آزمودنیها خواسته شد تا پرسشنامه راهنمای پرسشنامه مهارتهای اجتماعی نوجوانان ایندر بیکزن و فوستر (1992) را تکمیل نمایند. برای گروه آزمایش، آموزش مهارت حل مساله به مدت 8 جلسه انجام شد. پس از اجرای آموزش برای گروه آزمایش، مجددا از هر دو گروه خواسته شد تا پرسشنامه مذکور را تکمیل کنند و سپس دادههای به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و نحلیل شد. نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که هشت جلسه آموزش مهارت حل مساله باعث بهبودی روابط موثر اجتماعی در گروه آزمایش شده است. بنابراین باتوجه به نتایج مبتنی بر یافته ها می توان گفت که آموزش مهارت مساله به طور کلی می تواند منجر به تغییر و بهبودی روابط موثر اجتماعی گردد.
خلاصه ماشینی:
مهارت حل مساله، روابط موثر اجتماعی، دانش آموزان، مقطع متوسطه Ender bikzen7 Faster مقدمه: با توجه با اینکه انسان موجودی اجتماعی است و برای زیستن از همان ابتدای زندگی ناگزیر به همکاری با همنوعان خود می باشد، چرا که نیازهای بشری موجب می گردد که فرد با کمک و همیاری دیگران موانع و مشکلات را از پیش پای خود بردارد و روز به روز زندگی را به سمت کمال پیش ببرد.
محقق برآن شده است تا به سئوال اساسی زیر پاسخ دهد؟ آیا آموزش مهارت حل مسئله در بهبود سازگاری بین فردی و روابط موثر اجتماعی در نوجوانان موثر است؟ اهمیت و ضرورت پژوهش: با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است و دراجتماع زندگی می کند، بنابراین داشتن ارتباط با دیگران برای وی ضروری و گریز ناپذیر است.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت حل مسئله در بهبود روابط اجتماعی موثر دانش آموزان مقطع دبیرستان مدارس شهر تربت حیدریه موثر است.
همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش مهارت مساله می تواند در بهبود سازگاری بین فردی و روابط اجتماعی موثر کمک کند و این متغیر ها را به طور معناداری افزایش دهد.
( 1390 )، پژوهش: بررسی اثر بخشی روش آموزش مهارت حل مساله برمیزان یادگیری دانش آموزان شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه تهران .
(2001); Anevaluation case: the implemetation and evaluation of a problem-solving training program for adolescents.
An evaluation case: the implementaion and evaluation of a problem-solving training program for adolescents.