چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ترکیب دو شیوه تمرینی مشاهده و سایهزنی بر یادگیری مهارت پرتاب دارت صورت گرفت. بدینمنظور 60 دانشآموز دختر دبیرستانی داوطلب (19-17 سال)، انتخاب شدند و بعد از اجرای پیشآزمون بهطور تصادفی در پنج گروه مشاهدهای، سایهزنی، فیزیکی، ترکیبی (مشاهده ـ سایهزنی) و کنترل قرار گرفتند. گروههای تمرینی در مرحله اکتساب، مهارت پرتاب دارت را براساس دستورالعمل ویژه هر گروه 60 مرتبه تمرین کردند. ده دقیقه پس از مرحله اکتساب، آزمون یادداری/انتقال فوری اجرا شد و پس از 24 ساعت بیتمرینی آزمون یادداری/ انتقال تاخیری انجام گرفت. آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری (سطح معناداری 05/ 0) نشان میدهد گروهها بهطور معناداری عملکرد بهتری در مقایسه با گروه کنترل دارند (05/ 0>P). همچنین گروه فیزیکی و گروه ترکیبی در مقایسه با گروههای مشاهده و سایهزنی بهطور معناداری عملکرد بهتری دارند (05/ 0>P). میزان یادگیری گروه ترکیبی برابر با تمرین فیزیکی است (05/ 0>P). بهطور کلی، نتایج این پژوهش نشان میدهد با ترکیب مشاهده و سایهزنی، یادگیری برابر با تمرین فیزیکی رخ میدهد. این یافتهها پیشنهاد میدهد با توجه به اینکه این شیوه تمرینی، در هر زمان و هر مکان و با حداقل امکانات قابل اجراست، میتواند زمان و هزینههای آموزشی را کاهش دهد و حتی در شرایطی خاص جایگزین تمرین فیزیکی شود.
The aim of the present study was to examine the effect of combined observational and shadow practices on learning dart throwing skill. 60 female high school students (17-19 years old) who volunteered to participate in this study were selected and randomly assigned to 5 groups after pretest: observational, shadow, physical, combined (observational-shadow) and the control. During the acquisition phase, the practice groups practiced 60 trials of dart throwing skill based on the specific instructions for each group. 10 minutes after the acquisition phase, immediate retention/transfer tests were conducted and after 24 hours of detraining, delayed transfer/ retention tests were carried out. ANOVA with repeated measures (P=0.05) revealed that practice groups had significantly better performances than the control group (P>0.05). Also, physical and combined groups had significantly better performances than the observational and shadow groups (P<0.05). The combined group enjoyed learning equal to physical practice (P<0.05). Overall, the results indicated that combined observation and shadow practices resulted in learning equal to physical practice. These findings suggest that as this practice method can be applied anytime and anywhere with minimum requirements, it can reduce the educational time and costs and even it can be replaced by physical practice under specific circumstances.
خلاصه ماشینی:
21 Supplementary Motor Area چين خوردگي هاي مغز1 و مخچه2) كه تحت عنوان »شبكة مشاهده ي عمل«3 AON نامگذاري شده است(23، 22)، هر دو زماني فعال مي شود كه افراد يك تكليف حركتي را انجام مي دهند و هنگامي كهديگران همين كار را انجام مي دهند، پشتيباني مي شود (30-22)؛ بنابراين به دليل اينكه اطلاعاتمشابهي در هر دو مكانيزم پردازش به كار گرفته مي شود، مشاهده ميزان تمرين فيزيكي مورد نياز براي يادگيري مهارت را كاهش مي دهد (34-31).
اما با وجود تمام اين قابليت ها، آيا يادگيري مشاهده اي جايگزين مناسبي براي تمرين فيزيكي جهت آموزش مهارت هاي حركتي است؟ تحقيقات بسياري عنوان كرده اند كه مشاهده به خودي خود در مقايسه با تمرين فيزيكي براي ايجاد حداكثر يادگيري محدوديت هايي دارد (35, 36)؛ از مهم ترين محدوديت آن، اين است كه در حين مشاهده، سيستم اعصاب محيطي4، به طور كامل و آشكار درگير نيست (38، 37).
Effects of the model's skill level on observational motor learning.
Englewood Cliffs P-H, NJ, editor1986.
Observational learning and the acquisition of motor skills: Toward a visual perception perspective.
Mixed observation favors motor learning through better estimation of the model's performance.
Neurons in primary motor cortex engaged during action observation.
Cognitive processes underlying observational learning of motor skills.
Observation learning versus physical practice leads to different consolidation outcomes in a movement timing task Exp Brain Res. 2011;209(2):181-92.
Influence of an unskilled models practice schedule on observational motor learning.
Motor learning by observation: evidence from a serial reaction time task.
Motor learning by observing Neuron 2005;46(1):153–60.