چکیده:
کودکان کمتوانذهنی دارای اختلالهای گوناگون هستند. شناسایی مشکلات آنان و عوامل مرتبط با آن و در نظر گرفتن مداخلههای درمانی و آموزشی میتواند در حمایت و راهنمایی این کودکان و خانوادههایشان توسط سازمانهای حمایتی مورد استفاده قرار گیرد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب اجتماعی مادران دارای دانش آموز کمتوانذهنی انجام شد. جامعه آماری شامل همه مادران دارای دانش آموز کمتوانذهنی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آنها 30 مادر دارای کودک با هوشبهر 50 تا 70 در محدوده سنی 8 تا 12 سال بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در 2 گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. از پرسشنامه اضطراب اجتماعی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی طی 8 جلسه نود دقیقهای، هر هفته یک جلسه اجرا شد. پس از اتمام جلسات پس آزمون روی دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. پردازش دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس یکمتغیره) انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پس از کنترل نمرات پیشآزمون بین 2 گروه آزمایش و گواه در متغیر اضطراب اجتماعی تفاوت معناداری وجود داردp<0.05). در نتیجه میتوان اذعان کرد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند باعث کاهش اضطراب اجتماعی مادران دارای دانش آموز کمتوانذهنی شده است.
Disabled children have various disorders. Identifying their problems and their related factors and considering medical and educational interventions can be used to support and guide these children and their families by supportive organizations. This study aimed to investigate the effectiveness of cognitive-mindedness-based cognitive therapy on social anxiety in mothers with low-grade students. The statistical population consisted of all mothers with low-grade students in Kermanshah city in the academic year of 2011-2012. Among them, 30 mothers with an IQ of 50 to 70 in the age range of 8 to 12 years old were selected by convenience sampling and randomly assigned to two experimental groups And evidence. The social anxiety questionnaire was used to collect information. Mental awareness-based cognitive therapy was performed in 8 sessions of Ninety-minute sessions each week. After completion of post-test sessions, two groups were tested and controlled. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (one-way covariance analysis). The results of the research showed that there is a significant difference between the two groups of experimental and control groups in the social anxiety variable (P <0.05). Consequently, it can be admitted that cognitive-based cognitive-mindedness therapy can reduce the social anxiety of mothers with low-grade students.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي درمان شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر اضطراب اجتماعي مادران داراي دانش آموزکم توان ذهني The Effectiveness of Cognitive-Based Mindfulness Therapy on Social Anxiety in Mothers with Mentally Educational Knowledge الهه مرادي Elahe Moradi M.
This study aimed to investigate the بررسي اثربخشي درمان شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر اضطراب cognitive-mindedness-based of effectiveness اجتماعي مادران داراي دانش آموز کم توان ذهني انجام شد.
در نتيجه ميتوان اذعان کرد که درمان شناختي مبتني groups of experimental and control groups in the بر ذهن آگاهي ميتواند باعث کاهش اضطراب اجتماعي مادران داراي social anxiety variable (P can be admitted that cognitive-based cognitive- mindedness therapy can reduce the social anxiety of mothers with low-grade students.
واژه هاي کليدي: Social Anxiety, Mental Disability حضور ذهن درماني شناختي، ذهن آگاهي، اضطراب Keywords: Cognitive Mindfulness, Mindfulness, اجتماعي، کم توان ذهني نوع مقاله : پژوهشي دريافت : شهريور ٩٥ پذيرش : شهريور ٩٥ ويرايش نهايي : مهر٩٨ مقدمه از مهم ترين انواع اختلال هاي رايج در افراد ميتوان به اختلال اضطراب اجتماعي ١ اشاره کرد که ميزان شيوع آن ١٣ درصد گزارش شده و نسبت زنان به مردان مبتلا ٣ به ٢ است (آلکوزي، کوپر و کريسول ٢، ٢٠١٤).
Papageorgio & Wells 8 Brown & Ryan 9 Falkenstrom 10 Baer 11.
Verplanken, Friborg, Wang, Trafimow & Woolf 2.
Breslin, Zack & McMain 6 Wang & Kong 7.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي درمان شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر اضطراب اجتماعي مادران داراي دانش آموز کم توان ذهني انجام شد.