چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین اضطراب ریاضی و آگاهی فراشناختی از رویکردهای مطالعه در دانش آموزان دبیرستان های استعداد درخشان انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان های استعداد درخشان( پایه های اول، دوم و سوم) شهرستان قم بود که در سال تحصیلی 1395- 1394 مشغول به تحصیل بودند. از بین این افراد تعداد 120 دانش آموز(60 نفر پسر و 60 نفر دختر) به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های اضطراب ریاضی(MARS-R) و آگاهی فراشناختی از رویکردهای مطالعه(MARSI) استفاده شد. داده ها توسط آزمون ضریب همبستگی و آزمون تفاوت میانگین دو گروه (t مستقل) با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین اضطراب ریاضی و آگاهی فراشناختی از رویکردهای مطالعه رابطه منفی و معناداری وجود دارد، اضطراب ریاضی در دختران بیشتر از پسران است. میزان آگاهی فراشناختی از رویکردهای مطالعه در پسران بیشتر از دختران استآگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه می تواند باعث شود تا هنگام مطالعه دروس مختلف از راهبردهای مناسب استفاده شود تا با یادسپاری مطلوب، تا حدی اضطراب کاهش یابد
This study was performed in order to evaluate the relationship between mathematic anxiety and Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory in students of talents high schools. statistical society includes all students of talent high schools of Qom (grades one, two and three) who were educating in academic year of 1394-1395. Among 120 students (60 boys and 60 girls) were selected by stratified accidental sampling method. In this study, mathematic anxiety questionnaire (MARS-R) and Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory (MARSI) were used. The data were analyzed using Pearson correlation coefficient and mean difference of two groups (independent t test) and using SPSS software. results showed that there is a negative and meaningful relationship between mathematic anxiety and Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory and mathematic anxiety in girls is more than boys. Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory in boys is more than girls. Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory can cause that reading strategies were used during studying different lesson in order to reduce anxiety by desired memorizing.
خلاصه ماشینی:
Rooyesh-e-Ravanshenasi, 8(6), 2019 بررسي رابطه بين اضطرب رياضي و آگاهي فراشناختي از رويکردهاي مطالعه در دانش آموزان دبيرستان هاي استعداد درخشان Investigation of relationship between mathematic anxiety and Metacognitive Awareness of Reading Strategies in students of talents high schools مجيد سليماني (نويسنده مسئول ) Majid Soleymani* دانشجوي دکتري روانشناسي تربيتي، دانشگاه لرستان PhD Student of Educational Psychology, Lorestan University مريم دهقان Maryam Dehghan دانش آموخته کارشناس ارشد روانشناسي عمومي، دانشگاه آزاد)واحد علوم M.
دانشگاه اردکان چکيده Abstract This study was performed in order to evaluate the اين پژوهش به منظور بررسي رابطه بين اضطراب رياضي و آگاهي relationship between mathematic anxiety and فراشناختي از رويکردهاي مطالعه در دانش آموزان دبيرستان هاي استعداد Metacognitive Awareness of Reading StrategiesInventory in students of talents high schools.
نتايج نشان داد بين اضطراب رياضي و آگاهي results showed that there is a negative and meaningful فراشناختي از رويکردهاي مطالعه رابطه منفي و معناداري وجود دارد، relationship between mathematic anxiety and Metacognitive Awareness of Reading Strategies اضطراب رياضي در دختران بيشتر از پسران است .
واژه هاي کليدي: آگاهي فراشناختي از رويکردهاي Key words: mathematical anxiety, Metacognitive اضطراب رياضي، مطالعه ، دانش آموزان ، استعداد درخشان Awareness of Reading Strategies, students, Talented.
فرضيه دوم: بين اضطراب يادگيري رياضي و آگاهي فراشناختي از راهبردهاي مطالعه (راهبردهاي کلي مطالعه ، راهبردهاي حل مسئله ، راهبردهاي حمايت مطالعه ) در دانش آموزان مدارس استعداد درخشان رابطه معناداري وجود دارد.
Goetz, Bieg, Lüdtke, Pekrun & Hall 4.