چکیده:
رشد اجتماعی مجموعه متوازنی از مهارت های اجتماعی و رفتارهای انطباقی فراگرفته شده است که فرد را قادر می سازد با افراد دیگر، روابط متقابل مطلوب داشته باشد، واکنش های مثبت بروز دهد و از رفتارهایی که پیامد منفی دارند اجتناب ورزد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت حلمساله بر میزان رشد اجتماعی نوآموزان پیش دبستانی صورت گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح آزمون مقدماتی و نهایی با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش همه کودکان 6- 5 ساله پیشدبستانی شهر رشت در سال تحصیلی 96-95 شامل 2300 نفر بوده است که 82 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، مقیاس رشد اجتماعی واینلند (1953) بود. نتایج حاصل از اجرای آزمون تی مستقل نشان داد تفاوت معنی داری بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش در میزان رشد اجتماعی کودکان وجود دارد. به عبارتی آموزش حل مساله باعث رشد اجتماعی آنان میشود. همچنین نتایج پژوهش بیانگر این بود که بین نمرات رشد اجتماعی، دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد و روش حل مساله به یک میزان بر هر دو جنس در گروه آزمایش اثر داشته است.
Social development is a balanced collection of social skills and adaptive behaviors that enable a person to interact with others with desirable interactions, to react positively, and to avoid behaviors that have negative consequences. The purpose of this study was to investigate the effect of problem-solving skills training on social development of pre-native students. The research method was quasi-experimental with a preliminary and final test design with control group. The statistical population of this study was all children aged 6- 5 years old in Rasht, in the academic year of 1995-96. The sample consisted of 2300 people, 82 of them were selected by multistage cluster random sampling method. The instrument of this study was the Social Inclusion Scheme of Wien (1953). The results of independent t-test showed that there is a significant difference between the pretest and post-test scores of the experimental group in the rate of social development of children. In other words, problem-solving education causes their social development. Also, the results indicate that there is no significant difference between the social development scores, girls and boys, and the problem-solving method has had a significant effect on both sexes in the experimental group.
خلاصه ماشینی:
تأثير آموزش مهارت حل مسأله بر ميزان رشد اجتماعي نوآموزان پيش دبستاني The effect of problem-solving sNills training on social development of prenative students دکتر صوفيا حيدري کمرودي Dr. Sufia Heidari Kamrodi Faculty member of Farhangian University, عضو هيئت علمي دانشگاه فرهنگيان گيلان Guilan دکتر رحمت اله خوارزمي رحيم آبادي (نويسنده مسئول ) Dr. Rahmatollah Kharazmi Rahimabadi* رئيس انجمن علمي آموزش و پرورش استثنايي، گيلان Chairman of Guilan Special Education Association مريم باباپور واجاري Maryam Babapour Vajari کارشناسي ارشد، پژوهش آموزش و پرورش گيلان Expert of Education research, Guilan چکيده Abstract Social development is a balanced collection of social رشد اجتماعي مجموعه متوازني از مهارت هاي اجتماعي و رفتارهاي skills and adaptive behaviors that enable a person to انطباقي فراگرفته شده است که فرد را قادر ميسازد با افراد ديگر، روابط interact with others with desirable interactions, to react positively, and to avoid behaviors that have negative متقابل مطلوب داشته باشد، واکنش هاي مثبت بروز دهد و از رفتارهايي که consequences.
پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير آموزش investigate the effect of problem-solving skills مهارت حل مسأله بر ميزان رشد اجتماعي نوآموزان پيش دبستاني صورت training on social development of pre-native students.
در اين راستا، فرضيه هاي زير، مورد بررسي قرار گرفت : فرضيه اصلي تحقيق :آموزش مهارت حل مسأله بر ميزان رشد اجتماعي نوآموزان پيش دبستاني تأثير دارد.