چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی تفاوت کودکان کمبینا و کمشنوا ازلحاظ خود پنداره و مشکلات رفتاری و مهار هیجانی در شهرستان بوکان میباشد. روش تحقیق در این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش در حوزه تحقیق توصیفی میباشد. جامعه آماری تحقیق را همه کودکان دارای معلولیت کمبینایی و کمشنوایی در سطح شهر بوکان تشکیل میدهند. نمونه آماری این تحقیق 130 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات در این تحقیق از پرسشنامههای مقیاس خود پنداره پیرز هریس، پرسشنامه مشکلات رفتاری شهیم و یوسفی (1378) و مقیاس مهار هیجانی (ACS) استفادهشده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که در مولفههای رفتار، وضعیت مدرسه و عقلانی، اضطراب، ظاهر ویژگیهای فیزیکی، شهرت و شادی و رضایتمندی از ابعاد خود پنداره، بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود ندارد. در مولفههای نقص توجه، رفتار اجتماعی، ترس و پرخاشگری از ابعاد مشکلات رفتاری، بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود ندارد. در مولفههای خشم، خلق افسرده، اضطراب و عاطفه مثبت از ابعاد کنترل عواطف، بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود ندارد. درمجموع نتایج نشان میدهد که بین افراد کمبینا و کمشنوا تفاوت معناداری در متغیرهای خود پنداره، مشکلات رفتاری و مهار هیجانی دیده نمی شود.
The aim of this study is to compare the difference between low-hearing and Low-visibility people in terms of self-concept, behavioral problems and emotional control in the city of Boukan. The research in this field is based on practical application and method in the descriptive research field. Statistical population of the research consists of all people with low-hearing and Low-visibility people in the city of Boukan. The statistical sample of this research is 130 people, which was selected using available sampling method. For the sake of collecting information in this research, we used the Piers-Harris Self-Concept Scale, Shahim and Youssefi behavioral problems questionnaire (1999) and emotional control scale. The results of this research show that there is not meaningful difference between these two groups in terms of behavioral, school and rational status, anxious, appearance of physical properties, fame and joy and satisfaction of the dimensions of self-concept components. In attention deficiency, fear, social behavior and aggression on dimensions of behavioral problems components there is not meaningful difference between these two groups. There is not meaningful difference between two groups in terms of aggression, depressed mood, anxious and positive emotional from emotional control dimension. Overall, the results show that low-hearing and Low-visibility impairments cause differences in self-concept variables, behavioral problems and emotional control in the two groups.
خلاصه ماشینی:
مقايسه مشکلات رفتاري، خود پنداره و مهار هيجاني در کودکان کم بينا و کم شنوا Comparison of behavioral problems, self-concept and emotional control in low-hearing and Low-visibilitypeople in the city of BouNan آمنه مصطفي باشي Amene Mostafa Bashi کارشناس ارشد روان شناسي کودکان استثنايي، واحد اروميه ، Master in Psychology, Urmia branch, Islamic Azad University دانشگاه آزاد اسلامي Dr. Ali ShaNer Doulagh* (نويسنده مسئول ) دکتر علي شاکر دولق Assistant Professor, Department of Psychology, استاديار گروه روان شناسي، واحد اروميه ، دانشگاه آزاد اسلامي Urmia branch, Islamic Azad University چکيده Abstract The aim of this study is to compare the difference هدف از انجام اين تحقيق بررسي تفاوت کودکان کم بينا و کم شنوا ازلحاظ between low-hearing and Low-visibility people in خود پنداره و مشکلات رفتاري و مهار هيجاني در شهرستان بوکان ميباشد.
نتايج حاصل از اين تحقيق نشان ميدهد که در results of this research show that there is not مؤلفه هاي رفتار، وضعيت مدرسه و عقلاني، اضطراب ، ظاهر ويژگيهاي meaningful difference between these two groups in terms of behavioral, school and rational status, فيزيکي، شهرت و شادي و رضايتمندي از ابعاد خود پنداره ، بين دو گروه anxious, appearance of physical properties, fame and تفاوت معنيداري وجود ندارد.
براي جمع آوري اطلاعات در اين تحقيق از مقياس خود پنداره پيرز - هريس جهت سنجش ميزان خود پنداره کودکان و نوجوانان (با ابعاد رفتار، وضعيت مدرسه وضعيت شناختي و ذهني، ظاهر ويژگيهاي فيزيکي، اضطراب ، محبوبيت و شادي و رضايتمندي)، مقياس مهار هيجاني (ACS) ويليامز و همکاران ٢ (با ابعاد خشم ، خلق افسرده ، اضطراب و عاطفه مثبت ) و پرسشنامه مشکلات رفتاري شهيم و يوسفي (با ابعاد نقص توجه ، ترس ، رفتار اجتماعي و پرخاشگري) استفاده شده است .