چکیده:
مقایسههای اجتماعی یکی از منابع اساسی کسب اطلاعات در باره خود هستند. این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس جهتگیری مقایسه اجتماعی انجام شد. 211 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه شهر نوشهر در سال تحصیلی 95-1394 به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و نسخه فارسی مقیاس جهتگیری مقایسه اجتماعی و خردهمقیاسهای خودکارآمدی و خوشبینی پرسشنامه سرمایه روانشناختی را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس مقدماتی 71/0 بدست آمد. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل مولفههای اصلی دو عامل توانایی و عقیده شناسایی شد. ضریب آلفای کرونباخ برای عامل توانایی 72/0، عامل عقیده 80/0 و نسخه فارسی مقیاس جهتگیری اجتماعی 80/0 بهدست آمد که از نظر آماری معنادار بود. روایی مقیاس نیز با استفاده از روشهای روایی وابسته به ملاک و روایی سازه تایید شد. همچنین تحلیل عاملی تاییدی نشاندهنده برازش مدل دو عاملی مقیاس بود. با توجه به نتایج این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که این مقیاس از پایایی و روایی مطلوبی در جامعه ایرانی برخوردار است و در پژوهشهای مرتبط با مقایسه اجتماعی میتوان از آن استفاده کرد.
Social comparisons are an essential source of information about the self. This research aimed to evaluate the factorial structure and psychometric properties of the Persian version of the social comparisons orientation scale. 211 high school students of Noshahr City in 2015-2016 academic year were selected by cluster randomized sampling method. They completed the Persian version of social comparisons orientation scale and self-efficacy and optimism subscales of psychological capital scale. To analyze the data, Cornbrash’s alpha coefficient, correlation coefficient, exploratory and confirmatory factor analysis were used. Primary Scale Reliability that calculate through Cronbach's alpha coefficients was 0/71. Ability and opinion factors were extracted as using principal components analysis method and Varimax rotation. Cronbach's alpha coefficients of ability factor, opinion factory, and Persian version of social comparisons orientation scale were found to be 0/72, 0/80, and 0/80 respectively, which were statistically significant. The scale validity was confirmed by using criterion and construct validity. Results of exploratory factor analysis supported the factorial structure of two-factor model. According to the results, it can be concluded that this scale has a good validity and reliability for Iranian samples and can be used in future studies related to social comparison.
خلاصه ماشینی:
در پژوهشي که شامل متغير مقايسه اجتماعي هم بود، سپاه منصور، براتي و حسنقلي (١٣٩٤) از يک مقياس سه سوالي منطبق با چان و پرندرگست ١٨ (٢٠٠٧) به منظور ارزيابي مقايسه اجتماعي استفاده کرده ند که اولا اين پرسشنامه به طور خاص به مقايسه با رسانه ها و همسالان مربوط ميشد و ثانيا ويژگيهاي روان سنجي 1- social comparison theory 2- Leon Festinger 3- self-evaluation 4- self-enhancement 5- self-improvement 6- Vogel, Rose, Okdie, Eckles & Franz 7- Gerber 8- Self-concept 9- Krizan & Gibbons 10- Arigo 11- White, Langer, Yariv & Welch 12- Yu 13- Gibbons & Buunk 14- Social Comparison Orientation Scale (SCO) 15- ability and opinion 16- Gerson, Plagnol & Corr 17- Buunk, Kuyper & Van der Zee 18- Chan & Prendergast آن به طور جامع بررسي نشده بود.
نتايج تفصيلي بررسي پايايي نسخه فارسي مقياس جهت گيري مقايسه اجتماعي 1- Kline 2- self-esteem 3- optimism 4- Buunk, Bennenbroek, Stiegelis, Van Den Bergh, Sandeman & Hagedoorn 5- Luthans’ Psychological Capitla Questionnaires 6- Luthans, Avolio, Avey & Norman 7- Peterson گويه ميانگين پس از حذف گويه واريانس پس از حذف گويه همبستگي با نمره کل ضريب آلفا در صورت حذف گويه 0/67 0/45 31/18 31/76 1 0/66 0/49 31/09 31/54 2 0/64 0/57 28/97 31/72 3 0/69 0/31 33/10 31/69 4 0/73 0/03 35/94 31/91 5 0/68 0/34 32/02 31/86 6 0/66 0/51 29/53 31/48 7 0/65 0/55 29/86 31/49 8 0/65 0/55 29/71 31/59 9 0/67 0/41 31/07 31/64 10 0/76 0/18 38/70 31/70 11 همچنان که در جدول ١ مشاهده مي شود همبستگي گويه ها با نمره کل بين ٠/٠٣ تا ٠/٥٧ متغير بود.