چکیده:
در جریان یادگیری، متغیرهای زیادی مثل انگیزش، عزتنفس و سبکهای یادگیری میتوانند بر یادگیری تاثیر بگذارند. در این میان، شواهد پژوهشی نشان داده که امیدواری یکی از عوامل مهم در بهبود عملکرد دانشجویان است. پژوهش حاضر باهدف تعیین نیمرخ انگیزش دانشجویان با استفاده از رویکرد فرد-محور و مقایسه خودکنترلی رفتاری با توجه به این نیمرخها انجام شد.این پژوهش یک مطالعه توصیفی- علی مقایسهای است. تعداد 204 نفر دانشجوی دانشگاه قم که به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. مقیاسهای خودکنترلی تانجنی (2002) و امیدواری اشنایدر (1991) را تکمیل نمودند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل خوشهای، تحلیل واریانس یکراهه بهره گرفته شد. براساس نتایج حاصل از تحلیل خوشهای، سه خوشه انگیزشی برای دانشجویان به دست آمد: 2/38 در خوشه کمیت پایین، 7/38 درصد در خوشه کمیت متوسط، 25 درصد در خوشه کمیت بالا قرار گرفتند. خودکنترلی رفتاری خوشه کمیت پایین، کمتر از سایر خوشهها بود.یافتههای بهدستآمده میتواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامههای مداخلهای تربیتی در ارتقا و یا حفظ امیدواری دانشجویان بهویژه دانشجویان سال آخر، در طول سالهای تحصیلی اقدامات موثری را انجام دهند.
Different variables such as motivation, self-esteem, and learning methods can affect the learner during learning activity. Therefore, educational research has shown that motivation is one of the essential factors for the improvement of student performances. Using a person-oriented approach, the present study aimed to determine the motivational profiles (clusters) of students and to compare their self-control considering these profiles. This study was conducted with a comparative-descriptive method. The participants were 204 university of Qom students that were choose by multiple cluster sampling method. Participants completed the Tangeny self-control (2002) and Snyder hope scale (1991). The statistical methods was cluster analysis, ANOVA. Cluster analysis revealed three motivational profiles for the students: 38/2% of the subjects were placed in the low quantity motivation group, 38/7% were placed in the moderate quantity motivation group, the high quantity motivation group (25%). The behavioral self-control of low quantity motivation group was lower than the other clusters. The findings of this study will help those involved in the field of education make effective attempts by planning helpful educational program, so promote the students’ learning motivations, particularly the senior ones during the academic years.
خلاصه ماشینی:
مقايسه ي خودکنترلي رفتاري در نيمرخهاي مختلف اميدواري دانشجويان : تحليل فرد-محور Comparing behavioral self-control in different hopeful profile: a person center analysis * محمد ستايشي اظهري (نويسنده مسئول ) Mohammad Setayeshiazhari PhD Student, Psychology Department, دانشجوي دکتري روانشناسي تربيتي، دانشکده روانشناسي و علوم University of Kharazmi, Tehran.
پژوهش حاضر باهدف تعيين نيمرخ انگيزش person-oriented approach, the present study aimed to دانشجويان با استفاده از رويکرد فرد-محور و مقايسه خودکنترلي رفتاري determine the motivational profiles (clusters) of students and to compare their self-control considering با توجه به اين نيمرخ ها انجام شد.
واژه هاي کليدي: analysis, hope profiles اميدواري، خودکنترلي رفتاري، تحليل خوشه اي، نيمرخ Keywords: hope, behavioral self-control, cluster اميدواري نوع مقاله : پژوهشي دريافت : فروردين ٩٧ پذيرش : فروردين ٩٨ ويرايش نهايي : آبان ٩٨ مقدمه ماير و سالووي ١ (٢٠٠٣) خودکنترلي ٢ را تحت عنوان کاربرد صحيح هيجان ها معرفي مينمايند و اعتقاد دارند که قدرت تنظيم احساسات موجب افزايش ظرفيت شخصي براي تسکين دادن خود، درک کردن اضطراب ها، افسردگيها يا بيحوصلگيهاي متداول ميشود.
Lades, Egan, Delaney, & Daly 2 Vazsonyi, & Huang 3 Palma, Segovia, Kassas, Ribera, & Hall 4 .
Vaughan, DeLisi, Beaver, Wright, & Howard 11 .
Wills, Ainette, Mendoza, Gibbons & Brody, 12 .
1. Inglés, Martínez-Monteagudo, García-Fernández, Valle & Castejón 2.
همچنين در اين پژوهش به منظور مقايسه خوشه هاي حاصل از تحليل خوشه اي ازنقطه نظر خودکنترلي رفتاري از آزمون آنوا و آزمون تعقيبي توکي بهره گرفته شد که نتايج آن در جدول ٣ و ٤ آمده است .