چکیده:
هدف پژوهش حاضر آزمون نظریه قیاس اجتماعی در خصوص قیمتگذاری کمتر از واقع IPO است. براساس تئوری قیاس اجتماعی مادامیکه سرمایهگذاران در تصمیمگیری مردد باشند، در مواجهه با اطلاعات جدید به عرف رفتار جامعه و یا رفتار دیگران مراجعه مینمایند. بر این اساس، میتوان استدلال کرد شرکتهای درگیر IPO و موسسات تامین سرمایه در خصوص ارزش ذاتی IPO با عدم اطمینان مواجه بوده و برای تعیین قیمت عرضه به IPOهای گذشته همان صنعت رجوع میکنند. سرمایهگذاران نیز به واسطه فقدان سوابق معاملاتی، عملکرد IPOهای گذشته همان صنعت را برای IPO جدید متصور شده و با پیروی جو بازار، از خرد جمعی تبعیت کرده و به سوابق تصمیمات شرایط مشابه رجوع میکنند. جهت آزمون نظریه اخیر نمونهای متشکل از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی 1382 تا 1394 در چارچوب رگرسیون مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج حاصله موید رابطه معنادار بازدهی غیرعادی IPOها است که به منزله تاثیر عملکرد قیمتی IPOهای گذشته بر عرضه اولیه جدید است. معناداری رابطه میان عوامل بنیادین شامل نسبتهای قیمت به سود، قیمت به ارزش دفتری، سرمایه به کل دارایی و سرمایه به درآمد عملیاتی IPOهای یک صنعت حاکی از تایید نظریه قیاس اجتماعی در قیمتگذاری IPO است.
Being a general stock, is one of the progressive option for under developing companies in which in addition to attract required sources to develop activities they can easily access to financial markets such as debt markets and stock markets. In Iran according to privatization capital policy new IPOs enter to capital market that determining appropriate price to offer which is a big distress for these companies’ managers. Exact evaluation is of being importance when IPO is really high and price offering and investors don’t participate in offering process. And this matter leads to great financial or intellectual expanses to both supply investment institute and applicant company or the offering price is really lower than what is expected that the applicant company, benefit would be ignored. Therefore to determine a realistic price to offer the initial IPO which supply the success offering process would be of great importance. One of the important economical and financial matter, is to offer the stocks in a public form and to convert the proper ownership to the public one. And because of its great benefit such as new investment equipment, higher competition, tax’ exemption, and access to cheap financial resources would be welcomed to the companies.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس، میتوان استدلال کرد شرکتهای درگیر IPO و موسسات تامین سرمایه در خصوص ارزش ذاتی IPO با عدم اطمینان مواجه بوده و برای تعیین قیمت عرضه به IPOهای گذشته همان صنعت رجوع میکنند.
معناداری رابطه میان عوامل بنیادین شامل نسبتهای قیمت به سود، قیمت به ارزش دفتری، سرمایه به کل دارایی و سرمایه به درآمد عملیاتی IPOهای یک صنعت حاکی از تایید نظریه قیاس اجتماعی در قیمتگذاری IPO است.
برای این منظور، از طریق بررسی رابطه میان بازدهی IPOجدید و IPOهای گذشته همان صنعت و همچنین تأثیرپذیری عوامل بنیادین IPOها از یکدیگر در فرایند ارزشگذاری، کارایی نظریه قیاس اجتماعی در بورس اوراق بهادار تهران آزمون میگردد.
برای آزمون رابطه میان بازدهی IPO موردنظر و IPOهای گذشته همان صنعت و همچنین بررسی رابطه میان نسبتهای سود به فروش، سرمایه به کل دارایی، سرمایه به درآمد عملیاتی و ارزش بازار به ارزش دفتری آنها از رگرسیون سری زمانی استفاده میگردد.
با توجه به این استدلال که سرمایهگذاران در فرآیند تصمیمگیری خود درباره IPO، قیمتگذاری کمتر از واقع نخستین روز IPOهای گذشته همان صنعت را مورد توجه قرار میدهند، همانند چانگ (2011) اثر سه IPO پیشتر عرضه شده همان صنعت بر IPO جدید از طریق معادله (10) آزمون میگردد: به تصویر صفحه مراجعه شود که بازدهی غیرعادی نخستین روز شرکت ، عرض از مبدأ، ضرایب رگرسیون، متغیر مجازی تغییرات دامنه نوسان قیمتی و جزء اخلال میباشد.
جدول 2- بررسی اثر IPOها به تصویر صفحه مراجعه شود نظریه قیاس اجتماعی و توضیح واکنش سرمایهگذاران نسبت به قیمت عرضه IPO.