چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی گشتالت درمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر صورت گرفت. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون، با دو گروه آزمایش و گواه میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد ساری در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل دادند. نمونه آماری شامل 50 نفر از این دانشجویان بود که به صورت تصادفی در دسترس انتخاب شدند و سپس پرسشنامههای هراس اجتماعی کانور، اضطراب امتحان ساراسون در اختیارشان قرار گرفت و مورد پیش آزمون قرار گرفتند. از بین این افراد 20 نفر که از اضطراب بیشتری برخوردار بودند، انتخاب گردیدند و سپس مداخله درمانی (8 جلسه 90 دقیقهای) بر روی گروه آزمایشی انجام شد و پس از پایان جلسات، دانشجویان هر دو گروه مورد پس آزمون قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. با توجه به میانگین نمرات، میتوان نتیجه گرفت که گشتالت درمانی گروهی بر کاهش اضطراب اجتماعی دانشجویان تاثیر معناداری دارد. هم چنین با توجه به میانگین نمرات، میتوان نتیجه گرفت که گشتالت درمانی گروهی بر کاهش اضطراب دانشجویان تاثیر دارد.
The purpose of this study is to investigate the effectiveness of Group Gestalt Therapy in Social anxiety and Test anxiety in female's students. This research has experimented with pretest-posttest design, conducted with a control and experimental group. The study population included all of the undergraduate students at the University of Sari,Fifty students were selected randomly for this particular purpose. The participants were given Kanver social anxiety, Sarason test anxiety and did pretest. Among those students, twenty of them who experienced more anxiety were chosen. Consequently,therapy was performed on them. At the end of the sessions ,the students in both groups had to do a posttest.The data were analyzed through the utilization of covariance analyses.According to the mean scores, it can be concluded that Gestalt therapy has a significant effect on reducing students' social anxiety.Alsowith respect to the mean scores, it can be concluded that gestalt group therapy is effective in reducing anxiety in students
خلاصه ماشینی:
اثربخشي گشتالت درماني گروهي بر اضطراب اجتماعي و اضطراب امتحان دانشجويان دختر The Effectiveness of group Gestalt Therapy on Social anxiety and Test anxiety in female's students of Islamic Azad university فاطمه محمدي شاهراجي Fatemeh Mohammadi Shahraji Department of Psychology,Sari Branch of Islamic گروه روانشناسي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساري AzadUniversity مريم حافظيان (نويسنده مسئول ) Maryam Hafezian Department of Educational ManagementBojnourd استاديار، گروه علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنورد Branch of Islamic Azad University چکيده Abstract The purpose of this study is to investigate the اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي گشتالت درماني گروهي بر اضطراب effectiveness of Group Gestalt Therapy in Social اجتماعي و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر صورت گرفت .
با توجه به ميانگين the mean scores, it can be concluded that Gestalt نمرات ، مي توان نتيجه گرفت که گشتالت درماني گروهي بر کاهش therapy has a significant effect on reducing اضطراب اجتماعي دانشجويان تأثير معناداري دارد.
واژگان کليدي : Key words: Gestalt Therapy, Social anxiety,Test گشتالت درماني گروهي، اضطراب اجتماعي، اضطراب امتحان anxiety نوع مقاله : پژوهشي دريافت : دي ٩٦ پذيرش : تير ٩٧ ويرايش نهايي : مهر٩٨ مقدمه «اضطراب ١» به منزلۀ بخشي از زندگي کودکان و نوجوانان ، يکي از مؤلفه هاي ساختار شخصيت آنها را تشکيل مي دهد و از اين زاويه است که پاره اي از اضطراب هاي دوران کودکي و نوجواني را مي توان بهنجار تلقي کرد و تأثير مثبت آنها را بر فرايند تحول پذيرفت چون اين فرصت را براي افراد فراهم مي آورند که مکانيزم هاي سازشي خود را در جهت مواجهه با منابع تنيدگي زا و اضطراب آور گسترش دهند.