چکیده:
سیاست تقسیم سود از جمله سیاستهای مالی مهم شرکتها است که به دلیل اثرگذاری آن بر خطمشیهای تامین مالی و سرمایهگذاری همواره مورد توجه محققین بوده است. نوع سیاست تقسیم سود از یکسو به وضعیت عملکرد شرکت و ویژگیهای مالی و از سوی دیگر به قوانین حاکم بر بازار سرمایه و ویژگیهای حاکمیتی شرکتها مربوط است که در این میان جایگاه و توان یک شرکت در تاثیرگذاری بر بازار صنعت از جمله عوامل مهم قلمداد میشود. از این رو این پژوهش به دنبال بررسی ارتباط بین تمرکز و قدرت بازار محصول با سیاست تقسیم سود شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران برای سالهای 1389 تا 1394 است. در این تحقیق از شاخص تعدیل شده لرنر، برای سنجش قدرت بازار و از شاخص هرفیندال هیریشمن بهعنوان معیار تمرکز بازار استفاده شده و تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش براساس روش دادههای تابلویی و آزمون مدلهای رگرسیون لجستیک و چند متغیره انجام شده است. نتایج نشان میدهد که رابطه مثبت و معناداری میان قدرت و تمرکز بازار محصول و تصمیم به تقسیم سود شرکتها وجود دارد. همچنین رابطه بین قدرت و تمرکز بازار محصول و نسبت سود تقسیمی نیز معنادار است. این بدان معنی است که با افزایش قدرت و تمرکز بازار محصول، تمایل شرکتها به تقسیم سود نیز افزایش مییابد.
خلاصه ماشینی:
از این رو این پژوهش به دنبال بررسی ارتباط بین تمرکز و قدرت بازار محصول با سیاست تقسیم سود شرکت های بورس اوراق بهادار تهران برای سال های ١٣٨٩ تا ١٣٩٤ است .
Glen, Karmokoiias, Miller, & Shah (1995).
پژوهش حاضر به دنبال آن است که به بررسی ارتباط بین قدرت و تمرکز بازار محصول با سیاست های تقسیم سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بپردازد.
همچنین ، نتایج حاکی از آن بود که شرکت های وابسته به گروه های تجاری متنوع و بزرگ در مقایسه با سایر گروه ها (غیرمتنوع ) سود بیشتری بین سهامدارانشان توزیع میکنند اسعدی و اولادی (٢٠١٥) به بررسی عـوامل پـویــای مؤثر بر تقسیم ســود شرکت های مستقل و وابسته به دولت در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند نتایج آنها نشان داد که مهم ترین عامل تعیین کننده سود تقسیمی سهام ، ریسک بازار با ارتباط منفی، به همراه نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری، اندازه شرکت ، سودآوری، نسبت تقسیم سود سال قبل ، سهم ارزش بازار و مالکیت اکثریت با ارتباط مثبت هستند در حالی که متغیر مالکیت شرکتی دارای اثری منفی و معنیدار است .
/ / (11 که با استفاده از روش های مشتق گیری و ساده کردن آنها، رابطه زیر به دست میآید: / (12 براساس توضیحات فوق ، اثرات نهایی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته در ستون آخر جدول ٢ نشان داده شده است که مطابق این یافته ها میتوان نتایج زیر را مورد تفسیر قرار داد: بین قدرت بازار شرکت (MP) و تصمیم تقسیم سود ارتباط معنیداری وجود دارد.