چکیده:
هدف ازانجام پژوهش حاضر پیش بینی اضطراب اجتماعی و گرایش به خودکشی براساس تعارض با والدین در دانش آموزان 15 تا 18 سالبود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و بر این اساس از میان دانش آموزان 15 الی 18 سال شهر تهران به روش نمونه گیری تصادفی، 240 نفر انتخاب شده و پرسشنامه های رفتار متعارض پرینز، گرایش به خودکشی کیت و اضطراب اجتماعی کانور تکمیل شد. نتایج نشان دادند بین اضطراب اجتماعی و تعارض با والدین ارتباط مستقیم وجود دارد. همچنین بین گرایش به خودکشی و تعارض با والدین ارتباط مستقیم وجود دارد. تحلیل رگرسیون نیز نشان دادتعارض با والدین به میزان 186/0 می تواند اضطراب اجتماعی دانش آموزان 15 تا 18 ساله را پیش بینی کند و نیز تعارض با والدین به میزان 178/0 می تواند گرایش به خودکشی دانش آموزان 15 تا 18 ساله را پیش بینی کند.
خلاصه ماشینی:
روش تحقيق توصيفي از نوع همبستگي بود و بر اين اساس از ميان دانش آموزان ١٥ الي ١٨ سال شهر تهران به روش نمونه گيري تصادفي، ٢٤٠ نفر انتخاب شده و پرسشنامه هاي رفتار متعارض پرينز، گرايش به خودکشي کيت و اضطراب اجتماعي کانور تکميل شد.
مبحثي که در اين پژوهش در ارتباط با خودکشي و گرايش به آن مورد بررسي قرار ميگيرد، سبک هاي فرزندپروري و تعارض نوجوانان با والدين است (بگلي،١٣٩١).
در نهايت اين پژوهش قصد دارد با توجه اهميت ويژه دوران بلوغ و رسش جنسي در نوجوانان به سبب ايجاد تغييرات عمده رواني و جسماني و چندوجهي بودن مفهوم خودکشي که عوامل متعدد روان شناختي، جامعه شناختي و فرهنگي در بروز آن نقش دارند و همچنين ارتباط دوسويه اي که در مطالعات نسبت به تعارض با والدين ، اضطراب اجتماعي و گرايش به خودکشي در نوجوانان نشان داده شده است ، به اين سوال اساسي پاسخ دهد که آيا ميتوان بر اساس تعارض با والدين ، اضطراب اجتماعي و گرايش به خودکشي در نوجوانان را پيش بيني کرد؟ ١ Gaudiano & Herbert ٢ Hofmann ٣ Clark & Wells ٤.
H روش با توجه به ارتباط دو سويه اي که در مطالعات نسبت به تعارض با والدين با اضطراب اجتماعي و گرايش به خودکشي در نوجوانان نشان داده شده است ، اين پژوهش درصدد پيش بيني اضطراب اجتماعي و گرايش به خودکشي در نوجوانان بر اساس تعارض با والدين مي باشد.