چکیده:
صنعت گردشگری یکی از پدیده های مهم و به عنوان یکی از منابع مهم اقتصادی،عاملی موثر در توسعه فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی جوامع انسانی محسوب میشود ،این صنعت به عنوان بزرگ ترین و متنوع صنعت در دنیا به حساب می آید. با عنایت به اینکه صنعت توریسم همواره توانسته عامل مهمی در جهت بهبود وضع اقتصادی جوامع و کشورها باشد به این تحقیق پرداخته شد. چارچوب مورد استفاده در این تحقیق نظریات کاسپار، گان و انسکیپ می باشد. متغیرهای مستقل این تحقیق سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی و متغیر وابسته توسعه صنعت گردشگریمی باشد. هدف این تحقیق بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته است. جمعیت نمونه شامل 385 نفرمسافرانی است که نوروز 1398 به شهرستانهای محمودآباد، نور و شهر رویان مسافرت نمودند.ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مبتنی برپرسشنامه و بکارگیری طیف لیکرت می باشد. روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها مبتنی بر روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل می باشد. طبق یافته های آماری ،شاخص برازش مدلRMSEA 072/0 میباشد یعنی مدل مورد نظر در این تحقیق با مدل تجربی و واقعی همخوانی دارد. همچنین شاخص های توان آزمون بیشتر از 9/0 میباشد که نشان دهنده اینست که مدل تحقیق در وضعیت مطلوبی قرار دارد.و نیز سه فرضیه مطرح شده در این تحقیق مورد آزمون واقع و تایید گردید.
خلاصه ماشینی:
(غفاري، (1392:114 اين صنعت يکي از رشد يافته ترين صنايع نيمه دوم قرن بيستم است و اغلب به عنوان يک کليد براي رشد اقتصادي هم در کشورهاي توسعه يافته و هم در حال توسعه ميباشد ١ Tourism (هولدن ،١ ٢٠٠٣: ٣) مورد توجه قرار گرفتن هريک از عامل هاي سرمايه هاي اجتماعي، اقتصادي، و فرهنگي و مشخص شدن نقش و سهمي که مي توانند در زمينه هاي مختلف ، از جمله ايجاد و تکقرودت و متنمجايل به ب اه ستگورادرتشرگرشدي،ن ايگفاام کهنانيد بعکدميک دبرساييان يزميبه نه رخشودهود توشدس.
تجديدسازي: به عقيده باتلر تجديدسازي زماني اتفاق ميافتد که محصولات جديد توريستي عرضه شده در اين راستا زيتامل ، راست و لمسن ( ٢٠٠١) هرم مشتري چهار سطحي را که توصيف کننده تنوع مشتريان است ارائه کرده اند به تصویر صفحه مراجعه شود شکل شماره ٤: هرم مشتري گردشگري از(تيامل و همکاران ٢٠٠١ ) گان : مدل سيستم گردشگري پيشنهاد شده توسط گان (١٩٩٤) مبتني بر دو بخش عرضه و تقاضا است در بخش تقاضا، جمعيت علاقمند و متمکن به انجام سفر و گردش (اعم از بازارهاي داخلي و بين المللي) قرار دارند و در بخش عرضه ، بر روي عناصر و بخش هاي اصلي همچون جاذبه ها، حمل و نقل ، خدمات ، اطلاعات و تبليغات تأکيد دارد .
بحث و نتيجه گيري جدول شماره ٦: خلاصه نتايج آزمون فرضيه هاي پژوهش به تصویر صفحه مراجعه شود نتيجه فرضيه اول : اثر مستقيم سرمايه اجتماعي بر توسعه صنعت گردشگري داراي ضريب استاندارد ٠/١٨ است که مقدار ٢٤٣=t دارد.