چکیده:
هدف اصلی این تحقیق، ارائه مدل وفاداری مشتری برای سیستمهای توصیهگر تجارت الکترونیک است. مدل پیشنهادی، به کمک مدل موفقیت «سیستم اطلاعات دلون و مکلین» و مجموعهای از عوامل شناختهشده از منابع موجود تدوین شده است. برای آزمایش فرضیههای تحقیقی مدل تدوینشده، نظرسنجی پرسشنامهای انجام و دادههای حاصل از 384 مشتری از یک وبسایت B2C جمعآوری شده است. در اجرای آمار توصیفی و تحلیلهای مسیر و اعتبارسنجی مدل پیشنهادی، از نرمافزار "اس پی اس اس" و "اسمارت پی ال اس" استفاده شده است. نتایج «مدلسازی معادلات ساختاری»، نشان داد که عامل «اعتماد» دارای رابطه مهمی با رضایت مشتری در سیستمهای توصیهگر تجارت الکترونیک است. علاوه بر آن، نتایج حاکی از آن است که رضایت از محصولات پیشنهادی، میتواند موجب ارتقاء وفاداری مشتری در سیستمهای توصیهگر B2C شود. مدل پیشنهادی، به مدیران تجارت الکترونیک برای بهبود سیستمهای توصیهگر کمک خواهد کرد و از طریق کسب وفاداری مشتریان، فروش محصولات را در وبسایتهای فروش آنلاین افزایش خواهد داد.
خلاصه ماشینی:
با مراجعه به منابع مکتوب سیستم های توصیه گر، میتوان دریافت تنها چند تحقیق محدود بر رضایتمندی، اعتماد، و وفاداری مشتری در سیستم های توصیه گر تجارت الکترونیک متمرکز شده اند؛ درحالیکه اکثر مطالعات تمرکز خود را بر اصلاح الگوریتمی و بهبود کارایی این سیستم ها معطوف کرده اند، در زمینه بررسی عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری (عوامل کیفیت پیشنهاد و شفافیت پیشنهاد)، عوامل مؤثر بر رضایتمندی مشتری (عوامل کیفیت وب سایت اعتماد)، و عوامل مؤثر بر وفاداری مشتری (عوامل اعتماد و رضایتمندی) در سیستم های توصیه گر BC٢ از چشم انداز مشتریان تلاش های کمتری به عمل آمده است .
در این تحقیق ، محققان سعی کرده اند مدل جدیدی از وفاداری مشتری در سیستم های توصیه گر تجارت الکترونیک را ارائه و از طریق جمع آوری داده های کاربرانی با تجربه خرید آنلاین در وب سایت های BC٢، آن را به طور تجربی ارزیابی کنند.
مدل موفقیت سیستم اطلاعاتی دلون و مک لین به طور گستره در تحقیقات IS استفاده میشود (باراکا و همکاران ٤، ٢٠١٣؛ بوسون و همکاران ٥، ٢٠١٣؛هو و همکاران ، ٢٠١٢؛ لی و چونگ ٦، ٢٠٠٩؛ وانگ و لیائو٧، ٢٠٠٨) معلوم شده است که این سه جنبه خدمات مصرف کننده ، نقش مهمی در بهبود کیفیت وب سایت (چو و همکاران ٨، ٢٠١٤؛ هو و همکاران ، ٢٠١٢؛ لین ، ٢٠١٠) و رضایت مشتری (بای و همکاران ١، ٢٠٠٨) دارند.
Measuring e-commerce success: Applying the DeLone McLean information systems success model.
The effect of perceived trust on electronic commerce: Shopping online for tourism products and services in South Korea.