چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه ی سازگاری عاطفی، اجتماعی، آموزشی، خودتنظیمی و اضطراب امتحان دانش آموزان پسر تیزهوش و عادی شهر خرم آباد انجام شده است. جامعه آماری عبارت بودند از کلیه دانش آموزان پسر تیزهوش و عادی شهر خرم آباد که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین دانش آموزان مدرسه استعدادهای درخشان شهر خرم آباد تعداد 206 نفر انتخاب و برابر با همین گروه به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از بین مدارس عادی پسرانه شهر خرم آباد نیز تعداد 206 نفر انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامههای سازگاری دانش آموزان سینها و سینگ، پرسشنامه خود تنظیمی در یادگیری دانش آموزان زیمرمن و مارتینز پونز و پرسشنامه اضطراب امتحان اهواز استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند راهه (مانوا) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دو گروه دانش آموزان تیزهوش و عادی از لحاظ سازگاری عاطفی، خودتنظیمی و اضطراب امتحان دارای تفاوت معنی داری میباشند (p <0/05). با نگاهی به میانگینهای گروهها، نتایج حاکی از آن است که گروه دانش آموزان عادی از میزان سازگاری عاطفی بالاتر و اضطراب امتحان پایین تری برخوردارند، ولی دانش آموزان تیزهوش سازگاری عاطفی پایین تر و اضطراب امتحان بیشتری دارند، در متغیر خودتنظیمی دانش آموزان تیزهوش از میانگین بالاتری نسبت به دانش آموزان عادی برخوردارند (p <0/01). ولی بین سازگاری اجتماعی و آموزشی دو گروه تفاوت معنی داری به دست نیامد.
خلاصه ماشینی:
بررسي و مقايسه ي سازگاري عاطفي، اجتماعي، آموزشي، خودتنظيمي و اضطراب امتحان دانش آموزان پسرتيزهوش و عادي Study and comparison of emotional, social, educational, self-regulation and test anxiety among gifted and normal boy students دکتر سيروس مرادي زاده (نويسنده مسئول ) Dr. Sirus Moradizadeh * Ph. D of Educational Psychology, Faculty دکتراي روان شناسي تربيتي، دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه University, Lorestan Humanities, of لرستان .
خرم آباد Khoramabad ليلا بازگير Leila Bazgir کارشناس ارشد روان شناسي عمومي، دانشگاه لرستان ، خرم آباد MA in general psychology, Lorestan University, Khoramabad دکتر اسفنديار سپهوند Dr. Esfandiar Sepahvand دکتراي روان شناسي تربيتي، دانشگاه فرهنگيان ، لرستان ، خرم آباد Ph. D of psychology, Farhangian University, Lorestan, Khoramabad چکيده Abstract The purpose of this study was to investigate and اين پژوهش با هدف بررسي و مقايسه ي سازگاري عاطفي، اجتماعي، compare the emotional, social, educational, selfآموزشي، خودتنظيمي و اضطراب امتحان دانش آموزان پسر تيزهوش و regulation and test anxiety of gifted and normal boy students in Khoramabad city.
The results showed that there is a نشان داد که دو گروه دانش آموزان تيزهوش و عادي از لحاظ سازگاري significant difference between two groups of gifted عاطفي، خودتنظيمي و اضطراب امتحان داراي تفاوت معني داري مي and normal students in terms of emotional adjustment, selfregulation and test anxiety (p p).
جدول ٤: نتايج تفکيکي تحليل واريانس تک متغيري مربوط به متغيرهاي تحقيق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} يافته هاي جدول فوق نشان مي دهد که دو گروه دانش آموزان تيزهوش و عادي از لحاظ سازگاري عاطفي، خودتنظيمي و اضطراب امتحان داراي تفاوت معني داري مي باشند (٠٠٥>p).