چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بهزیستی هیجانی و اجتماعی با هدفگرایی تحصیلی دانشآموزان بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دورهی اول متوسطه شهر تهران در سال 96-95 تشکیل میدادند تعداد 229 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به پرسشنامهها پاسخ دادند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو (2003) و پرسشنامه هدفگرایی تحصیلی بوفارد و همکاران (1998) استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که بین بهزیستی هیجانی و اجتماعی با هدفگرایی تحصیلی رابطه وجود دارد. با توجه به ارتباط مثبت هدفگرایی تبحری با بهزیستی هیجانی و اجتماعی پیشنهاد میشود به ارائهی اطلاعاتی در زمینهی هدفگرایی تحصیلی برای دانشآموزان اقدام شود تا هدفگرایی تبحری بین دانشآموزان و نیز بهزیستی اجتماعی و هیجانی آنان افزایش یابد.
خلاصه ماشینی:
A. in Educational Psychology, Allameh Tabataba’I University چکيده Abstract The purpose of this study was to investigate the هدف اين پژوهش بررسي رابطه بهزيستي هيجاني و اجتماعي با هدف گرايي relationship between emotional well-being and social تحصيلي دانش آموزان بود.
همچنين بهزيستي 1 Task goals 2 Learning goals 3 Self-improvement 4 approach- Performance 5 performance-avoidance 6 mastery-avoidance goal orientation 7 avoidance- Performance 8 GPA 9 Chen, Wong 1 Well-being 0 1 Lamers, Bolier, Westerhof, Smit, an1d Bohlmeijer 1 Emotional Well-being 2 1 Social Well-being 3 1 Penedo, Benedict, Zhou, 5ashee4d, Traeger, Kava, Soloway, Czaja, and Antoni اجتماعي داراي همبستگي مثبتي با مواردي از قبيل راهبردهاي مقابله اي پيشگيرانه ، داشتن چشم اندازهاي زماني آينده نگر، ابراز عواطف مثبت و کنترل عواطف منفي، تفکر واگرا و داشتن ارتباطات باز با والدين است (زامبيانچي، ريچي بيتي ،١ ٢٠١٤).
1 Zambianchi and 5icci Bitti 2 Garling, Gamble, Fors, and Hjerm 3 Bluth, Campo, Futch, and Gaylord يافته ها جدول شماره ١- ميانگين ، انحراف معيار و ضرايب همبستگي متغيرهاي پژوهش (تعداد= ٢٢٩ نفر) متغيرهاي پژوهش 1 2 3 4 5 6 ١- بهزيستيهيجاني مثبت - ٢- بهزيستيهيجاني منفي 0/657** - ٣- بهزيستي اجتماعي -0/527** -0/555** - ٤-هدف تسلط -0/176** -0/158* 0/300** - ٥-هدف جهت گيري عملکرد -0/138** -0/131* 0/185** 0/455** - ٦-هدف پرهيز از شکست -0/181** 0/238** -0/342** -0/158* 0/113 - ميانگين 19/66 21/46 59/16 14/11 15/07 17/49 انحراف معيار 5/507 5/112 11/448 4/376 5/644 4/526 *0/05P≤ ** 0/01P≤ اطلاعات به دست آمده از جدول ١ نشان ميدهد که بين بهزيستي هيجاني و اجتماعي با هدف گرايي تحصيلي رابطه معنيداري وجود دارد.