چکیده:
یکی از نظریههای تبیین کنندهی پرخاشگری نظریهی ناکامی – پرخاشگری است. در دانشآموزان یکی از منابع ناکامی، ناکامیهای تحصیلی است. تحقیقات نشان دادهاند که هوش و خودکارآمدی تحصیلی بالا میتوانند باعث موفقیت تحصیلی و پیشگیری از ناکامی تحصیلی شوند. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه ی انواع پرخاشگری با دو متغیر هوش و خودکارآمدی تحصیلی بود. 210 دانش آموز دختر و پسر بندرعباسی از پایهی دوم دبیرستان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و آزمونهای پرخاشگری باس و پری، ماتریسهای پیشروندهی هوش ریون و خردهمقیاس خودکارآمدی تحصیلی پرسشنامهی خودکارآمدی کودکان و نوجوانان بر این دانشآموزان اجرا شد. یافتهها حاکی از رابطهی منفی پرخاشگری کلی و انواع پرخاشگری کلامی، بدنی، خشم و خشونت با خودکارآمدی تحصیلی و همچنین رابطهی منفی پرخاشگری کلی، پرخاشگری بدنی، کلامی و خشم با هوشبهر بود. در تحلیل رگرسیون هم خودکارآمدی و هم هوشبهر توانستند پرخاشگری را پیش بینی کنند. به نظر میرسد با توجه به تاثیر احتمالی نقصان هوش و خودکارآمدی تحصیلی بر ایجاد ناکامی تحصیلی و تاثیر احتمالی این ناکامی بر پرخاشگری بتوان پیش بینی پذیری پرخاشگری بر اساس هوش و خودکارآمدی تحصیلی را توضیح داد. این پژوهش همچنین نشان داد که هیچ تفاوتی بین دو جنس در متغیرهای این تحقیق وجود ندارد. به نظر میرسد باورها و شواهد مبتنی بر بالاتر بودن پرخاشگری مردان چندان هم قابل تعمیم به همه ی جوامع آماری نباشد.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني پرخاشگري دانش آموزان دبيرستاني بر اساس هوش و خودکارآمدي تحصيلي Predicting the high school student’s aggression according to intelligence and academic self-efficacy دکتر علي رضا عظيم پور (نويسنده مسئول ) Dr. Alireza Azimpour * Assistant professor of psychology, Salman Farsi استاديار رواشناسي دانشگاه سلمان فارسي کازرون University of Kazerun الهام سليمي Elham Salimi M.
خودکارآمدي معمولا خاص يک 1 Piko and Pinczés 2 Veenstra, Bushman and Koole 3 Buss and Perry 4 verbal aggression 5 physical aggression 6 anger 7 hostility 8 Allen, Anderson and Bushman 9 Frustration – aggression theory 10 Gini, Pozzoli and Hymel 11 academic self efficacy 12 Raskauskas, Rubiano, Offen and Wayland 13 defender self efficacy 14 Thornberg and Jungert 15 peer victimization 16 Kokkinos and Kipritsi 17 Self efficacy for coping 18 Markward 19 selfefficacy for social competence with peers 20 peer victimization 21 Andreou and Metallidou 22 Erath 23 Cyberbullying 24 Bussey, Fitzpatrick and Raman 25 Andreou and Metallidou حيطه مطرح ميشود؛ اما آيا خودکارآمدي در حيطه اي ديگر ميتواند باعث پيش گيري از پرخاشگري شود؟ يکي از انواع خودکارآمدي، خودکارآمدي تحصيلي است .
در کنار هدف اصلي اين پژوهش مبني بر پيشبيني پذيري پرخاشگري بر اساس خودکارآمدي تحصيلي و هوش ، هدف فرعي اين پژوهش بررسي اين سوال است که آيا تفاوت جنسيتي در انواع پرخاشگري در جامعه ي متفاوت دانش آموزان دبيرستاني شهر بندرعباس ملاحظه ميگردد؟ 1 resiliency 2 Amitay and Gumpel 3 Deary, Strand, smoth and Fernandes 4 Laidra, Pullmann and Allik 5 Rohde, Thompson 6 Zajenkowski and Zajenkowska 7 Hyde روش جامعه ي آماري اين پژوهش دانش آموزان دختر و پسر پايه ي دوم دبيرستان هاي شهر بندرعباس در سال ١٣٩٤ بود.