چکیده:
در بیش از نیم قرن گذشته, به منظور افزایش توان تولیدی کشور با تکیه بر منابع طبیعی طیف گستردهای از
انتقال فناوری در صنعت فولاد تحقق یافته است. هر چند هدف غالب آنها افزایش ظرفیت تولید بوده اما
دستاوردهای مهمی در زمینه ارتقا و توسعه فناوری نیز داشته است. مروری تاریخی بر مسیر طی شده و نظر
افکندن بر تجربیات موفق و ناموفق میتواند درسهایی برای آینده به همراه داشته باشد. از اینرو این مطالعه با
وام گیری از مفهوم همپایی فناورانه تلاش دارد نکات برجسته این تجربه را شفاف سازد. برای این منظور مطالعه
حاضر با انجام پژوهشی کیفی و با استفاده از روایت پژوهی و مصاحبه با متولیان و خبرگان فعال در پروژههای
انتقال فناوری صنعت فولادء پنج موج توسعه صنعت فولاد در کشور را معرفی کرده است. نتایج نشان میدهد
احداث پلنتهای فولادسازی که به عنوان محصولات و سامانههای پیجیده در نظر گرفته شده است. عامل اصلی
ارتقا توانمندی و توسعه بخش فولاد بوده است. با توجه به مکانیزم متفاوت همپایی فناورانه در محصولات و
سامانههای پیچیده همپایی فناورانه در توسعه صنعت فولاد به صورت مرحلهای انجام شده است. در هر پنج موج
توسعه پنجرههای فرصت متفاوت ایجاد شده و نوع مکانیزم یادگیری و نحوه تلاش در جهت توسعه این بخش از
صنعت متفاوت بوده است. روند تاریخی صنعت فولاد حکایت از آن دارد که همکاری بینالمللی علاوه بر ایجاد
ظرفیت تولیدی به ارتقای توانمندی فناورانه منجر شده و کانون انباشت آن شرکتهای فنی-مهندسی
فولادسازی در کشور است.
<span style="left: 191.833px; top: 544.089px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.907918);">The aircraft system and its sub</span><span style="left: 442.91666666666663px; top: 544.0889333333331px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif;">-</span><span style="left: 448.717px; top: 544.089px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.876065);">system</span><span style="left: 499.517px; top: 544.089px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.90826);">s, including the engine, are </span><span style="left: 85.04px; top: 565.122px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.919401);">components of complex product systems that highly costly and technology</span><span style="left: 641.1666666666666px; top: 565.1222666666664px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif;">-</span><span style="left: 646.967px; top: 565.122px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.913893);">intensive. </span><span style="left: 85.04px; top: 586.322px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.92772);">The purpose of this research is to provide a general model for explaining the factors </span><span style="left: 85.04px; top: 607.322px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.909572);">affecting the Technological catch up of turbofan engines i</span><span style="left: 544.167px; top: 607.322px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.899449);">n Iran </span><span style="left: 599.7666666666667px; top: 607.3222666666665px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif;">-</span><span style="left: 614.167px; top: 607.322px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.876688);">as a complex </span><span style="left: 85.04px; top: 628.322px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.889971);">product system</span><span style="left: 200.43333333333334px; top: 628.3222666666665px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif;">-</span><span style="left: 214.433px; top: 628.322px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.889479);">based on benchmarking the global experiences in this field. The </span><span style="left: 85.04px; top: 649.522px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.862431);">research method in this study is qualitative Meta Synthesis. It was used the library </span><span style="left: 85.04px; top: 670.522px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.854898);">method to collect the data, the Seventh</span><span style="left: 384.51666666666665px; top: 670.5222666666665px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif;">-</span><span style="left: 390.317px; top: 670.522px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.855691);">Step Process of Sandlouki and</span><span style="left: 630.167px; top: 670.522px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.886727);">Barus Meta </span><span style="left: 85.04px; top: 691.722px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.878259);">Synthesis approach to analyze the data and the Panel of Experts to validate and </span><span style="left: 85.04px; top: 712.722px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.921007);">finalize the findings. The research population of the study includes all articles related </span><span style="left: 85.04px; top: 733.722px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.877798);">to the topic of research. To do this, after designing research questions, </span><span style="left: 626.167px; top: 733.722px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.857849);">a systematic </span><span style="left: 85.04px; top: 754.922px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.898828);">search based on the related keywords </span><span style="left: 398.1166666666666px; top: 754.9222666666664px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif;">-</span><span style="left: 414.117px; top: 754.922px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.921879);">technology catch up, complex product </span><span style="left: 85.04px; top: 775.922px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.903173);">systems, commercial turbofan engines </span><span style="left: 374.1166666666666px; top: 775.9201822916665px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif;">–</span><span style="left: 388.517px; top: 775.922px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.906602);">has been done Among the articles published </span><span style="left: 85.04px; top: 797.172px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.841673);">between 1980 and 2018 on scientific databases such as Scopus, SIDs, ISCs, IEEEs, </span><span style="left: 85.04px; top: 818.172px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.887519);">Scie</span><span style="left: 116.84px; top: 818.172px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.888375);">nce Direct, and also with the help of the Elmnet and Google scholar search </span><span style="left: 85.04px; top: 839.372px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.873625);">engines.</span><span style="left: 150.64px; top: 839.372px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.926985);">By reviewing 31 articles from 172 primary articles, researchers identified 11 </span><span style="left: 85.04px; top: 860.372px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.914825);">dimensions and 92 components as key factors affecting the technological catch up of </span><span style="left: 85.04px; top: 881.372px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.919152);">commercial</span><span style="left: 176.233px; top: 881.372px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.897166);">turbofan engines. Based on these factors, a comprehensive framework for </span><span style="left: 85.04px; top: 902.572px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.907513);">the technological catch up of turbofan engines in Iran has been presented and </span><span style="left: 85.04px; top: 923.572px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.924048);">validated. The proposed framework can be considered for strategic and policy </span><span style="left: 85.04px; top: 944.772px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.878751);">purposes as well as a patter</span><span style="left: 286.683px; top: 944.772px; font-size: 18.4px; font-family: sans-serif; transform: scaleX(0.92881);">n for learning in the relevant industry.</span>
خلاصه ماشینی:
علاوه بر آن ، با توجه به موضوع مرحله اي بودن انجام همپايي فناورانه در محصولات و سامانه هاي پيچيده ، اين مطالعه نشان ميدهد که توسعه و ارتقا توانمندي بخش فولادسازي در پنج مرحله با احداث پلنت هاي جديد انجام پذيرفته است که مطالعه حاضر مراحل مذکور را به عنوان موج هاي ايجاد توانمندي مطرح کرده است .
در کشورهاي در حال توسعه مانند ايران ، ضعف نهادي و عقب ماندگي تاريخي از يک سو و برخورداري از منابع طبيعي، خواست براي ارتقاي سطح صنعتي و ظرفيت توليد در سوي ديگر، انتقال فناوري را انتخابي مقبول قرار داده که البته با درنظر گرفتن اين صنعت در دسته بندي محصولات و سامانه هاي پيچيده ، دولت ميتواند نقش اساسي در انتقال فناوري ايفا کند.
از اين رو مطالعه حاضر با استفاده از چارچوب همپايي فناورانه در محصولات و سامانه هاي پيچيده و ارکان آن تلاش دارد در صنعت فولاد کشور به سوالات زير پاسخ دهد: مراحل توسعه صنعت فولاد ايران مبتني بر ادبيات همپايي فناورانه چگونه بوده است ؟ توانمنديهاي کسب شده در هر مرحله چه مواردي بوده است ؟ اين مقاله بدين شکل سازمان يافته است .
1 Rosenberg 2 Nelson 3 Hobday 4 Mazzoleni 5 Lee & Malerba هر چند وجود عقب ماندگيهاي کشورهاي در حال توسعه حکايت از ضعف در تلاش هاي پيشين دارد اما به اعتقاد گرشنکرون (١٩٦٢)، وجود مسيرهاي متفاوت و موفق شکل گيري و تکامل رهبران صنعت باعث پايين آمدن هزينه هاي شکست براي تازه واردان ميشود.
International technology transfer and catch-up in economic development.