چکیده:
یکی از استراتژیهای مهم مدیریت دانش ایجاد محافل کاری است که به صورت بنیادی خلق و تسهیم دانش، یادگیری، و تغییر را در سازمانها هدایت میکنند. از طرفی گسترش ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و ابزارهای وب 2 باعث فراهم شدن بستری برای شکلگیری نوع جدیدی از محافل کاری، تحت عنوان محافل کاری مجازی، شده است که به شکلی منعطف باعث همکاری و بهاشتراکگذاری بهترین اقدامات و توسعة حرفهای در سازمان میشود. هدف این پژوهش شناخت نقش محافل کاری مجازی در توسعة دانش مدیریت منابع انسانی بود. پژوهش به روش کیفی، مبتنی بر تحلیل تم، با استفاده از ابزار مصاحبه در محفل مجازی مدیران حرفهای منابع انسانی انجام شد. نمونهگیری به روش هدفمند و قضاوتی بود که بر مبنای آن 16 مصاحبه با خبرگان محفل کاری مجازی مدیران حرفهای منابع انسانی صورت گرفت. نتایج پژوهش به شناسایی 33 تم فرعی و شش تم اصلی در دو محور فردی (نگرشی، دانشی، مهارتی، انگیزشی) و سازمانی (توسعة محفلی منابع انسانی برای مدیران و کارکرد منابع انسانی محفلی برای سازمان) منجر شد.
One of the most important knowledge management strategies is the community of practices (COPs) that fundamentally direct the creation and sharing of knowledge, learning, and change in the organizations. The advent of information and communication technology (ICT) along with Web 2.0 tools have provided a platform that has formed a new kind of community of practice called Virtual community of practice, which provides a flexible way of collaboration, sharing best practices, and professional development in the organization. The aim of this study was to identify the role of the virtual communities of practice in the development of human resource management knowledge. The study was qualitative, in which the sample was selected using judgmental and purposive sampling. Consequently, 16 interviews were carried out with the community of HR Professional Managers who were the core members of the community. The data went through thematic analysis. As a result, thirty three sub-themes and 6 main themes were identified which were classified as individual (attitude, knowledge, skill, and motivation) and organizational (the development of HRM knowledge for managers through the community of practice and the use of HRM for the organization through the community of practice).
خلاصه ماشینی:
استادیار، دانشکدٔە مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران ، قم ، ایران (تاریخ دریافت : ١٣٩٧/٠٥/١١ ـ تاریخ پذیرش : ١٣٩٧/٠٩/١٩) چکیده یکی از استراتژی های مهم مدیریت دانش ایجاد محافل کاری است که به صورت بنیادی خلق و تسـهیم دانـش ، یـادگیری، و تغییر را در سازمان ها هدایت می کنند.
از طرفی گسترش ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و ابزارهای وب ٢ باعث فـراهم شدن بستری برای شکل گیری نوع جدیدی از محافل کاری، تحت عنوان محافل کاری مجـازی، شـده اسـت کـه بـه شـکلی منعطف باعث همکاری و به اشتراکگذاری بهترین اقدامات و توسعۀ حرفه ای در سازمان میشود.
ونگـر و همکـارانش محافـل کاری را گروهی از افراد میدانند که علایق و اشتیاق مشترک دربارة یک موضوع دارند و به طور عمیق دانش و تجربه های خود را در یک حوزة کـاری بـا تعامـل مسـتمر بـه اشـتراک می گذارند (٤ :٢٠٠٢ Wenger et al).
در این پـژوهش سـعی شـده است پتانسیل و فرصت های نهفته در محافل کاری مجازی، در حـوزة منـابع انسـانی، بررسـی شود و نشان داده شود که این گونه سـاختارهای غیررسـمی (محافـل کـاری مجـازی) از چـه طریقی باعث تسهیم دانـش در ایـن حـوزه می شوند.
Communities of practice as an initiative for knowledge sharing in business organisations: a literature review.
Motivation and barriers to participation in virtual knowledge-sharing communities of practice.
Learning and knowledge sharing in virtual communities of practice: Motivators, barriers, and enablers.