چکیده:
پیچیدگی و تلاطم محیط فرهنگی جامعه چرخش رویکرد سازمانهای فرهنگی را از سیستمهای کارکردگرا به نظامهای فرهنگی «مسئلهمحور» به ضرورتی اجتنابناپذیر تبدیل کرده است. این مهم نیازمند تغییر رویکرد از طرحریزی به یادگیری است. از آنجا که اساسیترین پایة یادگیری سازمانی توجه به سرمایة انسانی است، نیاز به استعدادها کاملاً احساس میشود. مدیریت استعداد در این پژوهش نوعی مدیریت منابع انسانی یکپارچه با رویکردی متمرکز بر استعدادهاست؛ افراد با عملکرد بالا، که ارزش خاصی برای سازمان دارند و استعداد یا همان برترینها تعریف میشوند. اما موضوع اصلی نحوة شناسایی این افراد است؛ که هدف این تحقیق شناسایی آنها در یک سازمان فرهنگی بود. تحقیق حاضر با روش کیفی اقدامپژوهی طی بازة زمانی دو سال در یک سازمان فرهنگی صورت گرفت و شاخصها و ابعاد مربوطه استخراج و در قالب اجزای سیستم دستهبندی شد. سپس با استفاده از تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) اولویتبندی و وزندهی انجام شد. بر این اساس برای شناسایی استعدادها در سازمان فرهنگی 17 شاخص در 3 محور ورودی و فرایند و خروجی در ابعاد شخصیتی، نگرشی، قابلیتهای فردی، قابلیتهای میانفردی، و عملکردی تعیین و در 4 طبقة شغلی کارشناس، مدیر عملیاتی، مدیر میانی، و مدیر عالی وزندهی و رتبهبندی شد.
The complexity and turbulence of the cultural environment of the society has made it necessary to change the approach of cultural organizations from functionalist systems to "problem-centered" cultural systems as an inevitable issue. This requires a change of approach from designing to learning. Since the basic foundation for organizational learning is attention to human capital, the need for talent is abundantly felt. Talent Management in this study is a kind of integrated Human Resource Management with a talents-focused approach. It emphasizes high-performance individuals who specifically work for the organization and are defined as talent or the superiors. But the main question is how to identify these people, which is the purpose of this study in a cultural organization. In this study, the qualitative research methodology has been carried out in a cultural organization over a two-year period, and the relevant indicators and dimensions are extracted and categorized as components of the system. Then, they are prioritized and weighted by Analytical Hierarchy Process Analysis (AHP).Accordingly, to identify the talents in the cultural organization, 17 indicators in three domains of input, process, and output are identified in five dimensions of personality, attitude, individual capabilities, interpersonal capabilities and performance, and are prioritized and weighted in four occupational categories, namely expert, operational director, managers and top managers.
خلاصه ماشینی:
بنابراین هدف این پژوهش در گام اول شناسایی شاخص های مستعدان در یک سـازمان فرهنگی و در گام دوم اولویت بندی و وزن دهی آن ها بود و به دنبال پاسخ این سؤال بود که الگوی سیستمی شاخص های استعداد در سازمان فرهنگی مورد مطالعه چگونه است ؟ پیشینۀ تحقیق طی بررسی گسترده در زمینۀ پیشینۀ تحقیقات در پایگاه های معتبر علمـی ـ شـامل پورتـال جامع علوم انسانی ١، پایگاه مجلات تخصصی نـور٢، پایگـاه مرکـز اطلاعـات علمـی جهـاد دانشگاهی ٣، پایگاه انتشارات علمی امرالد٤ ـ تا زمان نگارش این پژوهش ، در مجموع حدود ٥١ مقالۀ علمی به زبان فارسـی و در یـک سـال گذشـته حـدود ٤٥ مقالـۀ لاتـین در بـاب مدیریت استعداد نگاشته شـده اسـت ، کـه بـا توجـه بـه محتـوای آن هـا در ٤ دسـته قابـل تقسیم بندیاند: ١.
Talent as Object/ (رجوع شود به تصویر صفحه) روش و فرایند تحقیق تحقیق حاضر بدون فرضیه و با این سؤال اصلی آغاز شد که الگوی سیستمی شاخص هـای استعداد در سازمان فرهنگی مورد مطالعه چیست ؟ بنابراین سؤالات فرعی آن عبارت اند از: · شاخص های استعداد در یک سازمان فرهنگی کدام است ؟ · ابعاد استعداد در یک سازمان فرهنگی چیست ؟ · ابعاد و شاخص های استعداد نسبت به یک دیگر از چه وزن و رتبه ای برخوردارند؟ این پژوهش از بعد هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها پیمایشی است و طـی دو سال با روش اقدام پژوهـی١ در یکـی از سـازمان هـای فرهنگـی جـامع (دارای کارکردهـای مختلف آموزشی، پژوهشی، تبلیغی ، انتشاراتی) اجرا شد.