Skip to main content
فهرست مقالات

علم انسان به اشیاء خارجی از دیدگاه جان لاک و محقق لاهیجی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (21 صفحه - از 21 تا 41)

مسأله‌ی شناخت و میزان معرفت انسان به اشیاء از مسائل مهم تاریخ تفکر و فلسفه است. از جمله فلاسفه‌ای که به مبحث شناخت و میزان معرفت بشر پرداخته‌اند، حکیم ملاعبدالرزاق لاهیجی (م 1072 ه.ق) و جان لاک (1704-1632 م) هستند. محقق لاهیجی معتقد به نظریه‌ای است که در فلسفه‌ی اسلامی از آن به «شبح محاکی» یاد می‌کنند. وی در کتاب شوارق الإلهام بیان می‌کند که ما در هنگام علم به اشیاء به ذات و حقیقت آن‌ها دست نمی‌یابیم؛ بلکه به شبحی که از شیء خارجی حکایت می‌کند، نائل می‌شویم. جان لاک نیز در اثر ارزشمند خویش، جستار در فهم بشر، دو معنای متفاوت ذات را از هم باز می‌شناسد و میان ذات واقعی و ذات اسمی اشیاء تمایز قائل شده و علم ما به اشیاء را در حدود ذات اسمی آن‌ها می‌داند. شباهت نظر لاهیجی و لاک از این حیث است که هر دو توان بشر را محدودتر از آن می‌دانند که به حقیقت و ذات اشیاء دست یابد؛ اما در مورد ماهیت علم و ادراک با یکدیگر اختلاف دارند.

The problem of knowledge and level of human knowledge of objects is one of the important issues of the history of thought and philosophy. Hakim Mulla'abdolrazzagh Lahiji (1072 AH) and John Locke (1632-1704) are among the philosophers who have investigated the subject of knowledge and level of human knowledge. Mohaghghegh e Lahiji believes in a theory that in Islamic philosophy refers to it as a "Phantasm of Representative" (Shabah e Mohaki).In his book, Shavaregh Al-Elham, he states that we when knowledge to objects do not achieve in the their essence and reality, but achieve the phantasm that represent from the outer object. John Locke, also, in his precious book, An Essay Concerning Human Understanding , recognizes two different meanings of essence and distinguishes between the real essence and the nominal essence of objects, and knows our knowledge of things about their nominal essence. The similarity between Lahiji and Locke is that both know power of human are more limited than they are to achieve the reality and the essence of objects, but they differ in the quiddity of knowledge and perception.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.