Skip to main content
فهرست مقالات

ساختار آزادی: سیستم یا فوگ؟

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (11 صفحه - از 43 تا 53)

اگرچه تغایر ظاهری میان آزادی و سیستم همواره در طول تاریخ اندیشه، زمینه ‌ساز مباحث متعددی بوده است، اما این فیلسوفان ایدئالیست آلمانی بودند که برای نخستین بار، نسبت میان این دو مفهوم را به‌ نحوی صریح صورت‌بندی کردند. در اینجا سیستم که ضامن انسجام شناخت است، بنیادی سوبژکتیو و عقلانی است. اما هایدگر در اندیشه متاخر خود از مفهوم سیستم که ساختار آن براساس نظمی ریاضیاتی تعیین می‌شود ولذا دلالت‌های مطلقا سوبژکتیو دارد، عبور می‌کند و به‌جای آن مفهوم فوگ را برای اشاره به ساختار باشندگی هستی به‌کار می‌گیرد. اگرچه بر فوگ، همان انتظام سیستم حکم‌فرمایی نمی‌کند، اما این ساختار هم نظم خاص خودش را دارد. ویژگی ممتاز این نظم، قائم‌به‌ذات‌بودن اجزاء فوگ درعین وحدت آنهاست. به‌عبارت دیگر، این نظمی است که در آن آزادی هر جزء حفظ می‌شود و حتی این آزادی، وحدت درونی کل فوگ را تقویت می‌کند. بدین‌سان، مفهوم فوگ به هایدگر مجال می‌دهد تا ساختار منظمی را به اندیشه درآورد که نه تنها در برابر آزادی قرار نمی‌گیرد، بلکه اصلا اساس و بنیان آن آزادی است.

Although the conflict between freedom and system (The concept which is derived from the Greek word συνίστημι) has been always the subject of philosophical debate, there were German idealists who first formulated the relation between these two concepts explicitly. Here the system, which guarantees the coherence of knowledge, is a subjective and rational foundation. But Heidegger in his later thought, passed through the concept of system which its structure is determined by mathematical order, and hence has absolutely subjective implications, and instead used the concept of fugue to refer to the structure of Being’s swaying, i.e. the enowning event (Ereignis). However, the concept of Fugue does not involve the same rules as system does, but this structure has its own order. The privileged feature of this order is preserving the unity components, while every component is also self-confident. It is notable that in this structure, the self-confidence of every component is even strengthen by its freedom. Thus, the concept of Fugue let Heidegger think of a systematic structure (fugue) which is not against of freedom, but also freedom is its foundation.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.