چکیده:
تلاش جستار حاضر آن است که رویکرد فارابی را نسبت به موضوع زبان در حیطه فلسفه زبان دریابد. در این راستا، نخستین چالش پیش رو، پرسش از چیستی ماهیت زبان است. فارابی با طرح سه معنای نطق، در پی بیان سطوح مختلف زبانی است. درجات سه گانه نطق یا زبان، ارتباط بیان الفاظ و کلمات را با قوای ادراکی موجود در نفس انسان و نیز قوة تعقل آشکار می نماید. فارابی تعریف معینی از زبان ارائه نمی دهد، بلکه زبان نزد وی تعبیر زبان از مافی الضمیر همراه با قصد گوینده است. همچنین، یکی از مراتب زبان، قوة تعقل فطری است. اگرچه رابطه الفاظ و معقولات آن الفاظ، وضعی و قراردادی است، اما رابطه معقولات الفاظ با جهان خارج بر اساس طبیعت انسانی، و مشترک میان انسان ها است. فارابی معتقد است، معقولات موجود در نفس (یا آثار حاصل در نفس، که همان ادراکات خیالی و عقلی هستند) به نوعی جهان خارج را تعریف می کنند؛ و این دیدگاه فارابی را می توان تفسیر او از نظریه مطابقت صدق دانست. نتیجه گیری پژوهش حاضر این است که رویکرد فارابی نسبت به زبان، شناخت شناسانه است.
The present paper is studying Farabi’s approach to the nature of language as a philosophical topic. The goal of this paper is to draw a picture of nature of language in his philosophical system. As a result of this research, Farabi believes that (while he explains three meanings of notq) language has two levels, : 1) Internal level or what is in mind, i.e., intellectual and imaginary understanding, those – as Farabi maintains - which are definition of the perceptual world; 2) Surface level or the words, which are expression of the 1st part or level of language, and these two levels are based on intellect, as third meaning of notq. In his definition of language, Farabi adds a factor of speaker’s intention of expression. As a result, language, to Farabi, is not just a means of conveyance of words, but forming of the meanings as well as expression of those meanings constitute language. It seems that language has no a single essence, since nature of language for different people depends on how they use their intellect and also how their use of language is based on logic. On the other hand, forming of the intellectual and imaginary understanding of people is different. Method of this paper is descriptive and analytical.