Skip to main content
فهرست مقالات

شان وجودشناختی هنر و صنعت نزد هیدگر

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (19 صفحه - از 71 تا 89)

در مقام تعریف غالبا صنعت را مجموعه ابزار و وسایلی می‌دانیم که توسط صنعتگر تولید شده است. همچنین است نگاه‌مان به هنر؛ مجموعه آثاری همچون نقاشی، شعر و غیره که هنرمند آن‌ها را به وجود آورده است. در نگرشی موجودشناسانه تعریف‌های انسان‌مدار از این قبیل صحیح هستند، اما اگر در پی ذات یا حقیقت چیز‌ها باشیم و بخواهیم شأن وجودشناسانه آن‌ها را تعیین کنیم تعریف‌های صحیح کافی نیستند؛ چرا که ذات هر چیز عبارت است از آن‌چه امکان داده تا آن چیز همان که هست باشد. بر این اساس، ذات صنعت و هنر نمی‌‌تواند تنها از شخص صنعتگر یا شخص هنرمند و نیز از دست‌ساخته‌های آن‌ها تعین پذیرفته باشد. در این نوشتار تلاش شده تا شأن وجودشناختی هنر و صنعت—بر اساس نسبت انسان با وجود—از نگاه هیدگر معلوم گردد؛ و با در نظر گرفتن این نکته که وی دوره‌های گوناگون تاریخ را اعصار وجود می‌داند و معتقد است وجود در اعصار گوناگون به انحاء متفاوت—از جمله پوئسیس و گشتل—خود را مکشوف کرده است، به این پرسش پاسخ داده شود که چرا این متفکر دوران یونان باستان را عصر هنر و روزگار کنونی را عصر صنعت نامیده است.

We often define Technic as a category of instrument and tools produced by a technician; We do so in the case of Art; A category of works such as paintings, sculpture, architecture, poems, etc. created by an artist. In an ontical approach, such humanistic definitions are so correct; But if we look for the essence of things and want to determine their ontological status, the correct definitions are not enough; Because the essence of everything is that which allows it to be what it is. According to this, the essence of Technic and Art can not be determined merely by the technician or the artist, and also by their artifacts. In this paper, it has been tried to determine the ontological status of Technic and Art - based on the ratio of human to Being - from the viewpoint of Hidegger; And considering that he recognizes different periods of history as ages of Being and believes that Being has revealed itself in various forms - including Poiesis and Gestell – in each age, to answer this question why this thinker has called the ancient Greek as the age of Art and the present day as the age of Technic.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.