چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق سبک های فرزندپروری و باورهای معرفت شناختی در دانش آموزان متوسطه دوره دوم بود. (تعداد 400 نفر از دانشآموزان مناطق آموزش و پرورش شهر تهران برای شرکت در این تحقیق انتخاب شدند). نمونه پژوهش به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید که از این تعداد، 220 نفر دانش آموز دختر و 180 نفر دانش آموز پسر به پرسشنامه های سبک های فرزند پروری بامریند (BPSQ) و پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر (EQ) پاسخ دادند. نتایج این پژوهش نشان داد، سبک های فرزندپروری اقتداری تاثیر مستقیم مثبت و معناداری بر پیشرفت تحصیلی دارند. سبک های فرزندپروری استبدادی تاثیر مستقیم منفی و معناداری بر پیشرفت تحصیلی دارند. در حالیکه سبک های فرزندپروری سهل انگاری تانیر مستقیم منفی و غیر معناداری بر پیشرفت تحصیلی دارند. همچنین ضرایب همبستگی پیرسون بین ابعاد پرسشنامه باورهای معرفت شناختی با پیشرفت تحصیلی نشان داده شده اند، که ساده بودن، قطعیت و منبع دانش همبستگی مثبت و رابطه معناداری با پیشرفت تحصیلی دارند، ولی یادگیری ذاتی و یادگیری سریع، همبستگی منفی با پیشرفت تحصیلی دارند.
The purpose of this study was to develop a structural model for predicting academic achievement through parenting styles and epistemological beliefs in secondary school students (based on the Karagic-Morgan formula of 400 students in Tehran's districts) to participate in this research. Out of this, 200 female students and 200 male students responded to Bumerind's parenting styles questionnaire (BPSQ) and Shomer's epistemological beliefs (EQ) questionnaire. The research sample was selected randomly in a multi-stage cluster. The results of this study showed that parenting styles have a direct positive and significant effect on academic achievement. Autocratic parenting styles have a direct negative and significant effect on academic achievement. While negligent childbearing styles have a direct negative and insignificant effect on academic achievement. Also, Pearson correlation coefficients between epistemological beliefs dimensions and academic achievement have been shown that the simplicity, certainty and source of knowledge have a positive correlation and have a significant relationship with academic achievement, while inferior learning and quick learning have a negative correlation with academic achievement.
خلاصه ماشینی:
1- Absha عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تحت تاثیر عوامل متعددی است ، که از جمله این عوامل می توان به سبک های فرزندپروری و باورهای معرفت شناختی اشاره کرد.
1-Haykila 2-Shall&Hausman با توجه به مطالب بیان شده و یافته های این پژوهش ، محقق در پی تدوین مدل ساختاری برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق سبک های فرزندپروری و باورهای معرفت شناختی در دانش آموزان متوسطه می باشد.
بر اساس این نتایج می توان فرضیه ششم پژوهش را مبنی بر اینکه اعتقاد به ذاتی بودن یادگیری باعث افزایش معنادار پیشرفت تحصیلی می شود رد کرد.
پس بنابر یافته های بدست آمده در این پژوهش ، می توان گفت بین باورهای معرفت شناختی دانش آموزان در زمینه ساده بودن دانش با پیشرفت تحصیلی آنان همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد.
Rastegar, Ahmad (2006), The Relationship between Intelligence Beliefs and Academic Achievement: The Mediating Role of Achievement Goals and Academic Involvement, MSc Thesis, University of Tehran.
Kadivar,P, Tanhaei,Z, Farzad,V, The Relationship between Epistemological Beliefs, Learning Approaches and Thinking with Academic Achievement, Psychology, Autumn 2011, No. 3 (Scientific-Research), 15 pages - Page 251 to 265).
Familial influence on selfefficacy:exploring the relationship between perceived parenting style, current social support, and self-efficacy beliefs in a sample of non-traditional college students.
Relationships between the constructs of epistemological beliefs and Personality types in higher education, Elder, A.
The development of epistemological theories: beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning.
Personality epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing.
Personality epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing.