Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل عملکرد نقش ترغیبی زبان در آگهی‌های بازرگانی (تحلیلی آماری مبتنی بر زبان فارسی)

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (21 صفحه - از 33 تا 53)

امروزه فروشندگان، موسسه‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات در رقابتی تنگاتنگ با هم‌نوعان خود باید با تبلیغاتی موثر، مشتریان را به سمت محصول خود هدایت نمایند؛ چراکه یکی از مهم‌ترین اهداف تبلیغات ترغیب و اقناع مشتری است. بنابراین، آگهی‌های بازرگانی نقش مهمی در فروش و تاثیر بیشتر و جلب توجه مشتری ایفا می‌کنند. حال در این میان، ابزار زبان کمک شایانی به ترغیب مشتریان برای خرید کالای مورد نظر می‌کند. یاکوبسن، زبان‌شناس و از بنیان‌گذاران مکتب پراگ، برای زبان شش نقش قائل است که یکی از این نقش‌ها نقش ترغیبی است. با توجه به این دیدگاه می‌توان سه گونه نقش ترغیبی برای زبان قائل شد؛ نقش ترغیبی ـ توصیفی، نقش ترغیبی ـ تشویقی و نقش ترغیبی ـ تهدیدی. در این مقاله، 100 نمونه از آگهی‌های بازرگانی پربسامدی که بیشتر با آنها مواجه هستیم، بررسی شده‌ است. باتوجه به جداول و نمودارها ارائه‌شده، این نتیجه حاصل آمد که نقش ترغیبی تشویقی با 47 درصد بیشترین بسامد را در انواع گونه‌های نقش ترغیبی زبان دارد و سهم گونة ترغیبی توصیفی در این میان 46 درصد و گونة تهدیدی 7 درصد است.

Today, dealers, institutions and service providers need to attract customers to their product with effective advertisements. The commercials then play an important role for selling and effectively attracting customers. The language tools help to encourage customers to purchase goods. Jakobson- linguist and founder of the Prague school- enumerated six roles for language, one of which is the conative role. According to this view, it is possible to distinguish three types of conative roles: encouraging, descriptive and threatening. In the present study, 100 cases of frequently encountered commercials were reviewed. The findings of the study indicated that the encouraging conative role (47%) was used more frequently than descriptive conative (46%) and threatening conative (7%) roles


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.