چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با اعتماد به نفس و سلامت روان اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر کرمان انجام شد. روش: روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مطالعه، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز کرمان بودند. نمونه بررسی 28 عضو هیئت علمی مرکز کرمان و 150 دانشجو بود که دانشجویان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه شناسایی و تحلیل فرصتها و آسیبهای شبکههای اجتماعی در فضای مجازی، پرسشنامه سلامت عمومی GHQ و پرسشنامه اعتماد به نفس آیزنک بود. یافتهها: بین اعتماد به نفس، نشانههای جسمانی، اضطراب و بیخوابی، کارکردهای اجتماعی و افسردگی، رابطه وجود دارد. نظرات نسبت به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر حسب جنسیت و رشته تحصیلی یکسان است و بین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و سلامت عمومی، اعتماد به نفس، نشانههای جسمانی، اضطراب و بیخوابی و افسردگی رابطه معناداری وجود دارد؛ اما بین استفاده از شبکههای اجتماعی و کارکردهای اجتماعی رابطه معنادار وجود ندارد. نتیجهگیری: آگاهیبخشی و ترغیب دانشجویان به مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و طراحی و راهاندازی شبکه اجتماعی بومی به منظور افزایش آگاهی دانشجویان و اعضای هیئت علمی پیشنهاد میشود.
Objectives: The aim of this study is to determine the relationship between
the use of virtual social networks with self-esteem and mental health
of faculty members and students of Payame Noor University in
Kerman. Method: The research method of the survey is descriptive
correlational. The study population is the faculty members and
students of Payame Noor University of Kerman. The sample is
comprised of 28 members of the faculty members of Kerman
University and 150 students. The students were selected randomly.
Due to the limited number of faculty members, all of the subjects in
the statistical population (28 people) were selected as the research
sample and based on Morgan's table of the total .The research tool
was a questionnaire for identifying and analyzing the opportunities
and vulnerabilities of social networking in cyberspace, GHQ general
health questionnaire and Eysenck self-confidence questionnaire.
Results: The results of the present article indicate a relation between
Self-confidence, physical symptoms, anxiety, sleep deprivation and
social function and depression. Opinions about the use of networks
Virtual societies are the same in terms of gender and field of study.
There is a significant relationship between the use of virtual social
networks and general health, self-esteem, physical symptoms, anxiety,
insomnia and depression, but there is no significant relationship
between the use of social networks and Social functions. Conclusion:
It is concluded in awareness and encouragement of students to the
participation in social activities and design and launch a native and
local social network. It is recommended to increase the awareness of
students and faculty members.
خلاصه ماشینی:
بر اساس نتایج حاصل از آزمون همبستگی، ضریب همبستگی پیرسون برابر ٠/٤٢٥ است که نشان میدهد بین استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با سلامت عمومی رابطۀ خطی معناداری وجود دارد(٠٠٥>p)؛ بنابر این ، فرضیۀ صفر رد میشود.
بر اساس نتایج حاصل از آزمون همبستگی، ضریب همبستگی پیرسون برابر ٠/٢٤٦ است که نشان میدهد بین استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با اعتماد به نفس ، رابطۀ خطی معناداری وجود دارد(٠٠٥>p)؛ بنابر این ، فرضیۀ صفر رد میشود.
بر اساس نتایج حاصل از آزمون همبستگی، ضریب همبستگی پیرسون برابر ٠/١٧٨ است که نشان میدهد بین استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با نشانه های جسمانی رابطۀ خطی معناداری وجود دارد(٠٠٥>p)؛ بنابر این ، فرضیۀ صفر رد میشود.
بر اساس نتایج حاصل از آزمون همبستگی، ضریب همبستگی پیرسون برابر ٠/٠٢٤ است که نشان میدهد بین استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با نارساکنش وری اجتماعی، رابطۀ خطی معناداری وجود ندارد(٠٠٥≤p)؛ بنابر این ، فرضیۀ صفر تأیید میشود و لذا فرضیۀ تحقیق ، تأیید نمیشود.
بر اساس نتایج حاصل از آزمون همبستگی، ضریب همبستگی پیرسون برابر ٠/٤٠٥ است که نشان میدهد بین استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با افسردگی، رابطۀ خطی معناداری وجود دارد(٠٠٥>p)؛ بنابر این ، فرضیۀ صفر رد میشود.
“The Effect of Virtual Social Networks on Social Capital of Students Case Study of Students of University of Science and Research”.
“The Effect of Virtual Social Networks (Facebook) on Social Identity (Case Study: Islamic Azad University Students)”.